For mange danskere er sommerferien lig med lange køreture til sydens sol.
Men tager du afsted i din el-bil, så kan der være stor forskel på, hvordan de europæiske lande producerer deres el. Nogle steder er det nemlig ikke så grønt, som man måske skulle tro. Det viser en oversigt, som Eurostat har lavet.
Kører man eksempelvis til Italien, så stammer knap to tredjedele af elproduktionen fra fossile brændstoffer, ligesom det i Tyskland er halvdelen af elproduktionen, der stammer fra sorte energikilder.
»Det varierer meget, hvordan det europæiske el-miks er. Det gør den fordi, at landene har hver sin tilgang til, hvordan man skal producere el'en,« siger Ilyas Dogru, der er forbrugerøkonom hos FDM og tilføjer:
»I lande som Danmark blæser det meget, så her er det naturligt, at have et mere grønt miks af sin elproduktion. Andre lande som Polen, blæser det mindre, og man har i flere år benyttet sig af kul og olie, som man ikke er skiftet væk fra,« siger han
Hvis man vil gøre ferien så grøn som muligt, skal man holde en såkaldt 'staycation'. Danmark ligger nemlig sammen med Luxembourg i toppen over de lande, som producere mest grøn strøm.

I den modsatte ende af skalaen finder man lande som Polen, Cypern og Malta.
Oplevelsen af køreferien i el-bil kan også blive farvet af, hvor godt landet er indrettet til el-biler. Her har lande som Tyskland, Holland, Norge og Frankrig en meget velfungerende infrastruktur. Hvorimod andre lande hænger i bremsen.
»Lande som Kroatien og Italien er stadigvæk ret tilbagestående, når det kommer til ladere, så her kan det være mere udfordrende at køre rundt på el,« siger Ilyas Dogru.
Der er åbenlyst mange ting, som man kan overveje, inden man drager på sommerferie i sin el-bil. Derfor har Ilyas Dogru en klar opfordring til bilisterne, som pønser på en rundtur i bil.
»Man skal huske at holde ferie. For i forhold til ens generelle bilbudget, så udgør ens ferieforbrug meget lidt, og hvis man for alvor vil mindske sit aftryk på ferie, så kræver det meget planlægning,« siger han.