De fleste af os kender det. Vi vågner en tidlig morgen på vej på arbejde, det er bælgravende mørkt udenfor, og rattet i bilen er koldt som en ispind. 

Selvom det i den situation kan være tillokkende at lade bilen stå i tomgang, mens man skraber is af ruden, så er det altså en rigtig dårlig ide - der sågar kan ende med at blive dyr. 

Der er nemlig regler for, hvor længe du faktisk må holde i tomgang og reglerne skifter fra kommune til kommune.

I Københavns Kommune er det for eksempel ikke tilladt at lade et køretøj holde i tomgang i mere end blot ét minut. Overtræder du reglen, kan politiet udskrive en bøde på 1.000 kr.

Det samme gør sig gældende i Aarhus og Aalborg Kommune. I Odense Kommune er grænsen dog sat op til tre minutter.

I flere af landets kommuner har reglerne eksisteret længe. Alligevel er der flere danske borgere, der på sociale medier forundres over reglerne - og ikke mindst forarges.

»Det glade vanvid,« skriver Gorm Winther fra Aalborg eksempelvis på Facebook. Han bakkes op af Kenneth Skovgaard, der skriver: »Endnu flere tossede regler. Hvem skal håndhæve den?«

Også den liberale tænketank CEPOS har været ude med riven - eller rettere is-skraberen - efter tomgangs-reglerne. 

»Holder din bil i tomgang, mens du skraber is af ruderne? Skynd dig, og skynd dig hurtigt! Du har nemlig kun 60 sekunder, hvis du ikke skal risikere at bryde loven,« skriver de og tilføjer:

»Mængden af love og regler er tredoblet siden 1989. Hvis udviklingen fortsætter, vil der være 20 gange så mange regler når du dør, som da du blev født.«

Men selvom det kan virke fjollet, så er der, ifølge interesseorganisationen FDM, en god forklaring. 

»I nyere benzin- og dieselmotorer, der skal opfylde de strenge miljøkrav, er der risiko for, at der sker en tilsodning af indsugningssystemet og partikelfilteret,« fortæller Lone Otto, områdechef i teknisk rådgivning i FDM på organisationens hjemmeside.  

Lone Otto understreger også, at betyder, at »brændstoffet ikke udnyttes optimalt.«

Ifølge en tomgangs-kampagne fra Københavns Kommune »forurener bilen også mere i tomgang end i fart.«