»Vil du ikke have en ekstra croissant med for kun fem kroner? Der er to for en tyver i dag.«

De fleste kender det. Det kan være svært at sige nej, når ekspedienten lokker med mersalg i form af fristende tilbud.

Men tilbuddene er ikke kun fristende, de er også fedende. Og derfor sætter Hjerteforeningen, Diabetesforeningen og Kræftens Bekæmpelse nu fokus på at få bremset mersalget.

»Vi bliver hver dag fristet til at købe mere, end vi har brug for. Dermed risikerer vi, at overvægten kommer snigende. Køber man f.eks. en caffe latte tre gange om ugen, kan det blive til to kilo ekstra på vægten på et år, hvis man bliver lokket til at vælge en stor i stedet for en lille,« siger forebyggelseschef i Kræftens Bekæmpelse Mette Lolk Hanak i en pressemeddelelse.

Vis mere

YouGov har foretaget en undersøgelse gennemført i samarbejde med Forbrugerrådet Tænk, som viser, at fire ud af ti personer har sagt 'ja' til mersalg flere gange inden for det sidste år.

Og halvdelen af dem ville ønske, at sælgeren ikke havde foreslået mere, end de havde bedt om.

Hjerteforeningen, Diabetesforeningen og Kræftens Bekæmpelse sætter derfor fokus på mersalg, som skal minde befolkningen om, at den usunde lokkemad ikke blot giver butikkerne flere penge i kassen.

Det giver også forbrugerne ekstra kilo på sidebenene.

De tre organisationer opfordrer forbrugerne til at tænke sig om.

Samtidig mener organisationerne, at butikkerne også bør tage ansvar.

»Det er på tide, at butikker, kiosker og restauranter tager ansvar og gør en aktiv forskel i forebyggelsen af overvægtsepidemien. Det kan de blandt andet gøre ved at undlade at opfordre deres ansatte til at 'mersælge',« siger Morten Ørsted-Rasmussen, der er forebyggelseschef i Hjerteforeningen.

Han fortæller, at de på den måde desuden også tilgodeser den halvdel af befolkningen – herunder deres egne kunder – som er irriterede over mersalg.