Lyt til artiklen

Vil du lytte til artiklen?

Køb et Digital Plus-abonnement og lyt med det samme.

Vil du lytte til artiklen?

Køb et Digital Plus-abonnement og lyt med det samme.

Det er et spørgsmål om liv eller død.

Når en dansk redningsbåd skal ud til folk i havsnød, er det altafgørende, at båden og udstyret er i orden.

Men det er ikke altid tilfældet i Danmark. Det skriver DR, der har snakket med Jens Slot, der er formand for Foreningen af Danske Redningsmænd, der har omkring 200 medlemmer.

Tre ud af i alt 13 store redningsskibe er lige nu ude af drift, og samtidig er et andet redningsfartøj, som primært er beregnet til kystnær indsættelse, hevet op på land til et planlagt toårigt gennemsyn.

Det skyldes ifølge Danske Redningsmænd, at hele flåden af store skibe er ved at være forældet og uddateret. Flere af skibene er fra 80'erne, og resultatet af det er en trussel mod sikkerheden til søs.

»Skibene er simpelthen utidssvarende. Der er ofte nedbrud på dem, og flere redningsfolk taler om, at det er med nerverne uden på tøjet, når de sejler ud i dem. Man skal huske på, at det er fartøjer, vi sender ud i storm og kuling. De skal netop ud og hjælpe andre i dårligt vejr,« forklarer Jens Slot.

Han tilføjer dog, at ingen efter hans vurdering er kommet til skade som direkte konsekvens af den ringe tilstand på fartøjerne. Men de har i flere omgange haft problemer med motorstop, hvor det er et spørgsmål om tid, før det kan ende med et dødsfald eller miljøkatastrofer.

Danmarks Fiskeriforening har siden 2010 arbejdet på en fornyelse af de danske redningsskibe, og i 2014 blev der afsat et trecifret millionbeløb til nye redningsbåde. Der er dog ikke sket noget siden.

Forsvarets Materiel- og Indkøbsstyrelse fortæller til DR, at der vil gå fem til otte år, før flåden vil være transformeret til en moderne og effektiv styrke.