Gennem flere år har politikere kunnet købe sig til at nå ud til flere brugere på platforme som Instagram og Facebook ved at købe politiske annoncer. Men fra lørdag er det slut.
Fra lørdag slukker Meta, der står bag de to sociale medieplatforme, nemlig for funktionen.
Alligevel er flere danske politikere trukket i spenderbukserne op til afskaffelsen og har brugt hundrede tusindvis af kroner på politiske annoncer. Det skriver TV 2.
En af dem er DF's formand, Morten Messerschmidt, der topper listen over køb i september i år med 432.451 kroner fordelt på 103 annoncer.
Afskaffelsen træder i kraft godt seks uger inden kommunalvalget løber af stablen, og den kan blive en udfordring for politikernes vægring af nye en vælgere, mener en ekspert.
Afskaffelsen er nemlig ikke uden betydning for politikernes mulighed for at nå ud til potentielt nye vælgere – og det hænger sammen med de øgede annoncekøb.
Det mener teknologichef hos konsulentfirmaet Common Consultancy, Valdemar Osted.
»Det er ret tydeligt, at politikerne har haft behov for bruge en masse penge, mens de kunne, fordi Facebook er en sindssygt vigtig kanal for mange af dem,« siger han til mediet.
Afskaffelsen sker som følge af en EU-forordning, der har til formål at skabe mere åbenhed og gennemsigtighed i, hvem det står bag de politiske annoncer.
Politikerne vil stadig kunne lave opslag på sociale medier, men de vil ikke længere kunne betale sig til at nå ud til flere brugere som hidtil.