Opbakningen til den islamistiske organisation Hizb ut-Tahrir har ifølge flere medier været dalende de seneste år.

Men nu har organisationen, der arbejder for et kalifat med sharialov, med et nyt værktøj tilsyneladende fået succes med at nå ud til især unge danskere.

På tværs af et netværk af profiler på det sociale medie TikTok når Hizb ut-Tahrir nemlig ud til titusindvis af danskere. Visse videoer fra organisationen har over hundrede tusinde visninger.

Udover en officiel dansk Hizb ut-Tahrir-profil har flere af organisationens talsmænd egne profiler, ligesom den Hizb ut-Tahrir-tilknyttede Masjid Al-Faruq-moske på Nørrebro i København også har sin egen profil. Det viser en gennemgang, som B.T. har foretaget.

På de forskellige TikTok-profiler tilknyttet Hizb ut-Tahrir blander videoer om Ramadanislamiske ægteskaber og Gaza sig med budskaber om, at »jihad ikke er terror«, opfordringer til at komme til arrangementer i Masjid Al-Faruq-moskeen på Nørrebro og forklaringer om, hvorfor det er godt at implementere sharialov.

I videoerne ser man talsmænd som for eksempel Elias Lamrabet og Sam Mohabbat, der er blevet dømt for henholdsvis at opfordre til væbnet kamp mod Israel og for at billige Hamas' terrorangreb mod Israel den 7. oktober sidste år.

Derudover er det et gennemgående træk i Hizb ut-Tahrirs TikTok-videoer, at de handler om at udtrykke modstand overfor demokratiet og vestlige værdier.

»Det er meget typisk, at man ser dem gøre det, også i vestlige samfund,« siger islamforsker Brian Arly Jacobsen til B.T.

Her ses Hizb ut-Tahrirs talsmand, Elias Lamrabet, i en video filmet foran Københavns Byret. Her blev han tidligere i år idømt to måneders betinget fængsel for at have opfordret til væbnet kamp mod Israel.
Her ses Hizb ut-Tahrirs talsmand, Elias Lamrabet, i en video filmet foran Københavns Byret. Her blev han tidligere i år idømt to måneders betinget fængsel for at have opfordret til væbnet kamp mod Israel. Foto: Screenshot
Vis mere

»Generelt har Hizb ut-Tahrir været gode til at omfavne medier og aktionsformer. Tidligere har de herhjemme både anvendt mere konventionelle sociale medier, ligesom de har lavet demonstrationer og store møder,« siger han til B.T. og tilføjer, at organisationens målgruppe især er yngre mænd.

Netop den målgruppe er TikTok et effektivt værktøj til at nå ud til, vurderer kommunikationsekspert Troels Johannesen.

»TikTok er en kanal, hvor man for det første gang får mange til at se sit indhold, og for det andet kan man ramme de unge målgrupper. Så på den måde er det rigtigt tænkt af Hizb ut-Tahrir, at de bruger TikTok til at informere om deres møder og islam og debattere diverse emner,« siger han til B.T. og tilføjer:

»Derudover er der også det ved det, at når du ser indhold på TikTok, så får du bagefter serveret andet indhold, som minder om det. Det vil sige, at hvis jeg har set videoer fra Hizb ut-Tahrir, så kommer jeg hurtigt ud i en afkrog af TikTok, som handler om islam og lignende. Og det kan jo også være positivt for Hizb ut-Tahrir.«

Troels Johannesen mener, at Hizb ut-Tahrirs tilstedeværelse på TikTok er »udtryk for en professionel måde at tænke politisk kommunikation på.«

Hizb ut-Tahrir demonstrerer foran den franske ambassade på Kongens Nytorv i København, fredag den 30. oktober 2020.
Hizb ut-Tahrir demonstrerer foran den franske ambassade på Kongens Nytorv i København, fredag den 30. oktober 2020. Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Vis mere

B.T. har forsøgt at få Hizb ut-Tahrir til at svare på, hvorfor de anvender TikTok, og om det er lykkes dem at hverve personer til deres organisation gennem platformen.

Hizb ut-Tahrir er dog ikke vendt tilbage på vores henvendelser.