For 50 år siden slog Fårup Sommerland dørene op for første gang.

Nu planlægger sommerlandet at indføre en række tiltag, der både vil gavne Fårup Sommerland samt de nordjyske kommuner.

Normalt plejer Fårup Sommerland kun at holde åbent hen over sommersæsonen, men nu vil sommerlandet forlænge sæsonen, så gæsterne også besøger dem i de kolde måneder.

Samtidig vil Fårup Sommerland satse på, at gæsterne besøger sommerlandet i længere tid, så besøgene i højere grad består af flerdagesture frem for éndagsture.

»Vi skal satse mere på overnattende gæster, så vi ikke er afhængige af sommerens lunefulde vejr,« fortæller Fårup Sommerlands administrerende direktør, Niels Jørgen Jensen, til B.T.

Han understreger samtidig, at der skal mere og mere til for at vinde gæsternes gunst, og at man af den grund har valgt at udvikle parken.

Fårup Sommerlands maskotter, Egern og Pindsvin, skal være med til at tiltrække besøgende til sommerlandet.
Fårup Sommerlands maskotter, Egern og Pindsvin, skal være med til at tiltrække besøgende til sommerlandet. Foto: Fårup Sommerland.

Samtidig oplever Fårup Sommerland i øjeblikket en efterspørgsel efter at bo sjove og spændende steder, hvorfor direktøren mener, at tidspunktet er det rette til at drømme stort.

Sommerlandet planlægger at drage inspiration fra Disneyland, når de skal opgradere fortællingen om Fårup Sommerland.

Her skal sommerlandets to maskotter, Egern og Pindsvin, på sigt være med til at tiltrække besøgende til Fårup Sommerland.

»Parker som Disneyland har vist vejen. Vi ser mod Disney i forhold til deres koncept, da de kan mange ting, som vi ikke kan komme i nærheden af,« siger Niels Jørgen Jensen og fortsætter:

»Vi kan ikke skabe karakterer som Anders And og Mickey Mouse, men der er potentiale i at bruge vores egne maskotter i fortællingen om Fårup Sommerland.«

På trods af, at Fårup Sommerland drager inspiration fra Disney-giganten, så vil det stadig være med sommerlandets eget afsæt.

Også hos turistorganisationen VisitNordvestkysten er man glade for sommerlandets planer om at udvide.

»Det gør det langt mere attraktivt at bosætte sig i de nordjyske kommuner, når parken går fra at tilbyde sæsonjobs til helårsjobs,« fortæller Peter Krusborg Pedersen, der er direktør hos VisitNordvestkysten, til DR.

Det glæder også Fårup Sommerlands direktør, at udvidelsen af sæsonen og flere overnattende gæster potentielt kan skabe en win-win-situation for lokalområdet.