Fipskæg. Fuldskæg. Overskæg. Det er blevet moderne for mænd at lade skægget stå eller trimme det i alskens former. Det tyder det i hvert fald på, hvis man skal tro salget af klassiske barberblade, der på bare syv år er halveret, viser tal fra Coop.

»Skægmoden har ændret sig. Der er mange flere, der går med skæg, og så er der nok også kommet flere gode maskiner til, som erstatter de traditionelle skrabere,« siger analysechef i Coop Lars Aarup, der dog af konkurrencehensyn ikke kan oplyse de konkrete tal.

Danske mænd er ikke de eneste, der lader til at have droppet de traditionelle barberblade. I USA er salget faldet mere end 13 pct. fra 2012 til 2017, skriver CNN.

Ifølge Mikkel Venborg Pedersen, der er seniorforsker ved Nationalmuseet, og som i en årrække har beskæftiget sig med mode, har skæg altid været et udtryk for virilitet. I Romertiden er mænd med skæg blevet betragtet som uciviliserede. Kun barbarer bar skæg, mens de civiliserede var glatbarberede.

»Skægget er vendt tilbage på en måde, vi næsten ikke har kendt til siden Første Verdenskrig. Det bliver bestemt ikke anset for sjusket i dag. Man ser sågar den spanske konge bære fuldskæg indimellem. Men det skal selvfølgelig plejes og holdes. Af samme grund ser vi også, at der er kommet flere herrefrisører og barbershops i bybilledet,« siger han.

Den spanske konge Felipe lader også skægget stå.
Den spanske konge Felipe lader også skægget stå. Foto: CRISTINA QUICLER
Vis mere

Vicedirektør i Gillette i Nordamerika Massimiliano Menozzi forklarer til CNN, at det især er mænd under 45, der har fået en mere ‘afslappet tilgang’ til barberingen.

»Det bliver ikke længere betragtet som dovent eller respektløst, hvis man ikke har barberet sig,« siger han.

For at komme det faldende forbrug af barberblade til livs har Gillette introduceret nye trimmere på markedet. Salget her er steget med 4,2 pct. det seneste år.