Nogle dage efter coronavirussen for alvor fik etableret sig i Danmark, oprettede myndighederne en corona-hotline. Her kan man som borger ringe ind og få svar på diverse spørgsmål fra mundbind til sommerferierejsen.
Telefontjenesten har dog vist sig ikke bare at være populær. Det har væltet ind med opkald lige siden den startede.
»Det hele gik meget stærkt. Vi aftale at lave en hotline fredag d. 6 marts om eftermiddagen. Halv otte om aftenen var den oppe at køre. Siden da har det væltet ind med opkald,« fortæller politikommissær ved Rigspolitiet Thomas Hinge.
Tjenesten har eksisteret i 11 dage, og på den tid har Rigspolitiet, der styre linjen. modtaget 85.000 opkald.
Den dag de modtog flest opkald, fik de hele 16.000.
Der har dog vist sig et mønster i opkaldene, fortæller Thomas Hinge.
»I det øjeblik, der er pressemøde, kan vi mærke et markant fald på telefonerne, og så kommer de ingen en times tid senere,« siger Thomas Hinge.
Det var også tilfældet i fredags, hvor et nyt tiltag om lukningen af Danmarks grænser blev præsenteret af Mette Frederiksen. Her var der dog stille på telefonerne noget længere.
»Det var den aften, hvor folk var ud at hamstre. Der var stille. Men det kom efter det senere. Lørdag morgen havde vi det seneste døgn modtaget 15.000 opkald.«
Og folk har alle mulige spørgsmål.
»Det lægger sig meget op ad. hvad der har været af nye udmeldinger fra regeringen. I starten var det meget om smitte, og da den nye rejsevejledning kom, var det meget spørgsmål, om man kunne rejse et bestemt sted hen, hvad man skulle gøre med karantæne, når man kom hjem fra Norditalien,«
Den store interesse for corona-hotline har gjort, at Rigspolitiet har måtte opruste med flere telefonpassere. Derfor passer både hjemmeværnet, beredskabsstyrelsen, elever fra politiskolen og frivillige fra Røde Kors telefonerne.