100 millioner kroner. De 35 millioner kommer fra aalborgenserne.

Gigaprojektet på Aalborg Akvavits gamle grund er strandet i Limfjordens kant i en tvist mellem Spritten og Aalborg Kommune. I byrådet mener blandt andre viceborgmester fra Dansk Folkeparti Kristoffer Hjort Storm og Venstres Anne Honoré, der også sidder i Folketinget, at der mangler gennemsigtighed, efter at Cloud City, Sprittens meterhøje kommende vartegn, er ændret fra overvejende glas til beton.

Ifølge flere prominente politikere har kommunaldirektør og bestyrelsesmedlem hos Spritten Christian Roslev kendt til ændringerne af Aalborgs nye vartegn i næsten et år, uden at informere om det projekt, som millioner af borgernes skattekroner går til.

»Min første tanke var: 'Kan det være rigtigt?' Det er os i byrådet, der har givet bevillingen på de 35 millioner kroner. De andre bestyrelsesmedlemmer, jeg har talt med, havde samme reaktion,« siger Kristoffer Hjort Storm og placerer ansvaret hos kommunaldirektøren.

Aalborgs gamle vartegn, Aalborg Akvavits spritfabrikker er stødt på grund i omdannelsen til en ny bydel.
Aalborgs gamle vartegn, Aalborg Akvavits spritfabrikker er stødt på grund i omdannelsen til en ny bydel. Henning Bagger

De 35 millioner kroner gør Cloud City til det største kommunalt støttede kunstværk nogensinde, men glasskulpturen har ændret udseende fra overvejende glas til beton. Og det er den information, som byrådet ikke har fået.

Anne Honoré Østergaard, der stiller op til regionsrådet til november, er rasende over, hvor længe kommunen har kendt til ændringerne. By- og Landskabsforvaltningen fik at vide, at kunstværket var ændret i februar 2021. En aktindsigt viser dog, at der allerede i september sidste år var snak mellem Slots- og Kulturstyrelsen og Artcenter Spritten – altså for næsten et år siden.

Anne Honoré Østergaard, der både sidder i Folketinget for Venstre og i Aalborg Byråd, er utilfreds med manglende gennemsigtighed hos Aalborg Kommune om Spritten. Her er hun under åbningsdebatten i Folketinget i 2019.
Anne Honoré Østergaard, der både sidder i Folketinget for Venstre og i Aalborg Byråd, er utilfreds med manglende gennemsigtighed hos Aalborg Kommune om Spritten. Her er hun under åbningsdebatten i Folketinget i 2019. Liselotte Sabroe

»Når vi i byrådet i forsommeren ser billeder, hvor det stadig er glaskunstskulpturen på en præsentation, virker det underligt, at vi ikke er informeret af enten borgmesteren eller kommunaldirektøren,« siger Anne Honoré, der understreger, at det ikke handler om smagsdommeri:

»Vi har bestilt ét og får noget andet. Det er altid borgernes penge, når man sidder i et byråd. Spritten er noget, der skal være et vartegn, vi skal være stolte af. Indtil videre er hele projektet bare blevet håndteret rigtig dårligt på så mange punkter.«

B.T. Aalborg har tilbudt kommunaldirektør Christian Roslev at svare på kritikken, men det har han ikke ønsket: 'Den slags tager jeg med Byrådet,' skriver han i en mail.

Tidligere har formand for Artcenter Spritten Peter Spøer til TV 2 Nord erkendt, at det blandt andet handler om økonomi, når Saracenos skulptur ændres fra glas til beton:

»I så store projekter er der mange hensyn, der skal tages, og økonomi er også et hensyn, der skal tages. Men med det, vi peger hen imod nu, kan vi spare lidt i vægt og spare lidt i dyrt glas,« siger Peter Spøer.

Vi har bestilt ét og får noget andet.

Kristoffer Hjort Storm frygter, at vartegnet ikke bliver nær så stor en tiltrækningskraft for Aalborg, og det er derfor, byrådet burde have kendt til ændringerne:

Den tidligere DSB-direktør, Christian Roslev er kommunaldirektør i Aalborg og kommunens mand i Sprittens bestyrelse.
Den tidligere DSB-direktør, Christian Roslev er kommunaldirektør i Aalborg og kommunens mand i Sprittens bestyrelse. Linda Kastrup

»Da man præsenterede 'den gamle skulptur' af glas, havde man en beregning på, hvor mange turister det ville få til Aalborg. Det var et vanvittigt højt tal og det, der skulle igangsætte hele projektet på Spritten. Det er – set med byens briller – det vigtigste, og jeg frygter da, at værdien er lavere, fordi mange ikke synes, det er ligeså spektakulært nu.«

Onsdag er der møde mellem kommunen og fondens formand.

Den internationale argentinske kunstner, Tomás Saraceno er manden bag Cloud City, der skal være Sprittens vartegn. Værket er ændret fra overvejende glas til beton – uden Byrådet blev orienteret.
Den internationale argentinske kunstner, Tomás Saraceno er manden bag Cloud City, der skal være Sprittens vartegn. Værket er ændret fra overvejende glas til beton – uden Byrådet blev orienteret. GONZALO FUENTES

B.T. Aalborg har været i kontakt med kunstneren bag Cloud City, Tomas Saraceno, der ikke ønsker at udtale sig om ændringerne.