»Må jeg se dit id?«

Sådan skal det helst lyde fra ekspedienten hos alle danske forhandlere af cigaretter, når unge kommer ind for at købe en pakke blå King's eller Marlboro Light.

Men det skete sjældent, da B.T. en novemberdag tog ud med 16-årige Izabella Rasmussen i København og testede, om hun kunne købe cigaretter i landets store supermarkedskæder.

Du skal nemlig være 18 år for at købe tobak i Danmark, men alligevel valgte otte ud af ti supermarkeder at sælge cigaretter til Izabella Rasmussen.

16-årige Izabella tog ud en tirsdag formiddag og forsøgte at købe cigaretter. Hun fik lov til at købe en pakke blå King's i otte ud af ti butikker.
16-årige Izabella tog ud en tirsdag formiddag og forsøgte at købe cigaretter. Hun fik lov til at købe en pakke blå King's i otte ud af ti butikker. Foto: BT Video
Vis mere

»Jeg havde ikke regnet med, at det ville være så let,« siger Izabella Rasmussen, der for bare to måneder siden fyldte 16 år.

I disse år bliver det ellers ofte diskuteret, hvordan vi kan forhindre, at flere unge begynder at ryge.

Antallet af tobaksrygende teenagere er nemlig steget de seneste år.

Ifølge Sundhedsstyrelsens Nationale Sundhedsprofil fra 2017 ryger 16 pct. af de 16-24-årige dagligt eller lejlighedsvist i dag.

De danske supermarkeder har sagt, at de vil gøre mere for at forhindre, at unge ryger, men den oplevelse havde 16-årige Izabella ikke, da hun fik lov til at købe cigaretter i otte forretninger, selv om man skal være 18 år.
De danske supermarkeder har sagt, at de vil gøre mere for at forhindre, at unge ryger, men den oplevelse havde 16-årige Izabella ikke, da hun fik lov til at købe cigaretter i otte forretninger, selv om man skal være 18 år. Foto: BT Video
Vis mere

Izabella Rasmussen ryger ikke selv, men hun har sagt ja til at mødes med B.T. på Nørrebro og teste, om forretningerne overholder aldersgrænsen.

Hun ligner en typisk teenager med moderigtige sneakers og dunjakke, da hun trasker ind i forsøgets første supermarked, Fakta, med en hundredkroneseddel i lommen.

B.T. følger efter Izabella Rasmussen ind i forretningen og filmer skjult, mens hun går op til kassen.

»Kan jeg få en pakke blå King's?« siger hun til ekspedienten, der spørger:

»Er du 18 år?«

Izabella Rasmussen svarer ja og får derefter udleveret en lyseblå pakke med 20 cigaretter i.

Efterfølgende går turen videre til Netto, SuperBrugsen, Aldi og Føtex Food, der alle sælger cigaretter til den mindreårige teenager.

Hver gang går Izabella Rasmussen ind i butikken udstyret med en hundredkroneseddel og kommer ud med en pakke blå King's.

Flere af stederne spørger ekspedienten ikke om Izabella Rasmussens alder, men derimod om hun vil have en hård eller en blød pakke cigaretter.

Det er ellers mindre end et halvt år siden, flere supermarkeder og andre butikker, bl.a. koncernen Salling Group, som ejer Netto, Bilka og Føtex, valgte at fjerne tobakken fra hylderne for at gøre cigaretterne mindre tilgængelige for de unge.

Men selv om tobakken er blevet gemt væk, lader det altså til, at mindreårige fortsat kan få fingrene i de kræftfremkaldende pakker.

I butikkerne, hvor cigaretterne er skjult, spørger Izabella Rasmussen bare efter dem og får så udleveret en pakke uden hverken at skulle sige sin alder eller vise id.

Dette sker bl.a. i Føtex Food, Netto, Aldi og Rema 1000.

B.T. filmede i hemmelighed, mens Izabella Rasmussen købte cigaretter. De ansatte er slørede af hensyn til deres job.
B.T. filmede i hemmelighed, mens Izabella Rasmussen købte cigaretter. De ansatte er slørede af hensyn til deres job. Foto: BT Video
Vis mere

Også detailvirksomheden Coop, som blandt andet ejer SuperBrugsen, Fakta, Kvickly og Irma, har et mål om, at ingen unge i 2030 begynder at pulse smøger.

Men virksomhedens tobaksstrategi lader til at være hullet, da 16-årige Izabella Rasmussen uden problemer får lov til at købe cigaretter i både SuperBrugsen, Fakta, Fakta Quick og Kvickly.

I Irma støder Izabella Rasmussen dog på problemer. Ekspedienten vil se id, og da hun ikke kan vise det, må hun gå tomhændet ud af butikken.

Det samme sker i 7-Eleven, hvor det manglende id også resulterer i en afvisning.

»Den gik ikke. Han sagde, at han ikke måtte sælge til mig, når jeg ikke kan dokumentere, hvor gammel jeg er,« siger Izabella Rasmussen og trækker på skuldrene.

I det store hele er turen rundt gået langt over hendes forventninger.

»Jeg vidste godt, at mine venner kan købe hård sprut og cigaretter i kiosker og sådan nogle steder, men jeg troede ikke, at det var så let i de store supermarkeder.«

Informationsdirektør hos Coop Danmark Jens Juul Nielsen er ked af testens resultat:

»Det er vores ansvar, at der ikke bliver solgt cigaretter til mindreårige, og jeg er meget ked af, at det stadig kan lade sig gøre at købe cigaretter som mindreårig i vores supermarkeder, eftersom vi har forstærket vores indsats på dette område. Vi forsætter med indsatsen, til problemet er helt væk,« siger Jens Juul Nielsen.

Også hos Aldi er vicedirektør for CSR, marketing og kommunikation Thomas Bang frustreret over situationen:

»Det er ikke i orden. Vi skal leve op til lovgivningen, og vi forsøger på alle mulige måder at orientere vores medarbejdere om, at de skal tjekke id, når unge spørger efter cigaretter,« siger Thomas Bang.

Det samme mener Salling Group:

'Selv om der er tale om en lille stikprøve, skal vi være konsekvente i vores håndtering af regler og retningslinjer i forbindelse med salg af aldersbegrænsede varer. Og vi skal evne det,' skriver Salling Group i et svar til B.T.

Rema 1000 oplyser, at den pågældende købmand er blevet kontaktet, efter at B.T. har henvendt sig:

»Jeg har i øvrigt haft en snak med den pågældende købmand om fejlen, og det giver anledning til en snak i butikken om at skærpe opmærksomheden omkring det her,« siger Peder Drejer, regionschef i Rema 1000.