Lørdag middag er der fyldt med mennesker i København. Særlig i og omkring Strøget, og et af tilløbsstykkerne er julemarkederne på Højbro Plads og Bertel Thorvaldsens Plads.

B.T. har besøgt de to julemarkeder i kølvandet på det angreb, der fandt sted i Magdeburg i Tyskland.

Her kørte en saudiarabisk mand ind i menneskemængden. Fem er indtil nu døde og mere end 200 er sårede heraf mange alvorligt.

Første observation ved de to julemarkeder er, at der tydeligvis er tænkt over sikkerheden. Der er betonklodser, plantekasser og træer, som skal øge trygheden.

Men måler man afstanden mellem betonblokkene – de såkaldte Hoffmann klodser – og de øvrige elementer, som skal sikre fodgængerne, er afstanden så stor, at det udgør en sikkerhedsbrist.

Det mener Kasper Skov-Mikkelsen, der er direktør i organisationen Sikkerhedsbranchen.

»En almindelig bil og også en firehjulstrækker vil kunne køre ind og gøre stor skade. Som vi har set det i Magdeburg, så er det ikke kun lastbiler, der udgør en sikkerhedsrisiko. For mig understreger det, at man slet ikke tager risikoen alvorligt,« siger Kasper Skov-Mikkelsen.

Også ud til rundkørslen, som binder Højbro Plads sammen med broen Højbro, er det muligt for en bil at køre ind. 
Også ud til rundkørslen, som binder Højbro Plads sammen med broen Højbro, er det muligt for en bil at køre ind.  Søren Kjellberg Ishøy

B.T. tog også forbi julemarkedet ved Bertel Thorvaldsens Plads. Her er der også Hoffmann-klodser hele vejen rundt. Men også her var det muligt at finde lommer, hvor luften mellem klodserne havde en bredde på cirka 220 centimeter.

Altså med god plads til en almindelig personbil, som er mellem 180-200 centimeter.

Kasper Skov-Mikkelsen er langt fra imponeret.

»Det er en slags bevidst uvidenhed, for den her terrorsikring har ringe effekt for én, der har onde hensigter,« siger han.

tip os
Ved du noget om sagen? Så hører vi gerne fra dig.

Han fortæller også, at undersøgelser har vist, at en Hoffmann betonklods sagtens kan flyttes af en bil, fordi de ikke er fastgjort til underlaget, og de kan flyttes manuelt.

»Det eneste, der kan forklare den ringe sikkerhed er, at myndighederne har vurderet, at risikoen ikke er så stor. For der findes løsninger med midlertidige pullerter, som forhindrer både biler og lastbiler i at kunne komme igennem,« siger Kasper Skov-Mikkelsen.

B.T. har talt med Michael Deutsch, der er arrangør af julemarkedet på Højbro Plads.

Her er det julemarkedet ved Bertel Thorvaldsens Plads, hvor der også er rigeligt plads til, at en bil kan køre ind.
Her er det julemarkedet ved Bertel Thorvaldsens Plads, hvor der også er rigeligt plads til, at en bil kan køre ind. Søren Kjellberg Ishøy

»Vi henholder os til PET’s vurdering. De godkender sikkerheden, og vi er i dialog med dem, før vi sætter julemarkedet op, og inden det åbner, går vi også rundt med PET,« siger Michael Deutsch.

Han fortæller, at den åbne adgang i den østlige side af julemarkedet accepteres, fordi det kun er muligt at køre ind med sænket hastighed.

»Det har betydning, at man ikke kan køre ind på markedet i høj fart,« siger Michael Deutsch.

Jeg har en ekspert, der kalder det ‘falsk tryghed’, fordi en bil sagtens kan køre ind i menneskemængden. Hvad siger du til det?

»Hvis PET siger, at vi skal stille betonkloderne tættere, så gør vi det efter henvisningerne«. 

Michael Deutsch fortæller, at åbningen ved den sydlige rundkørsel skyldes, at der lørdag skulle køres en bred palle igennem.

B.T. var dog forbi to gange med en times mellemrum lørdag middag, uden at der var rykket på betonklodserne.

'Det må stå for ekspertens egen regning'
B.T. har taget kontakt til PET, som udstikker de overordnede retningslinjer, men de henviser til Københavns Politi, da det er dem, der har ansvaret for at håndhæve retningslinjerne.

København Politi peger på, at klodserne ikke skal ses som afspærringer, men er opsat som hastighedsnedsættende foranstaltninger. 

»Det vil sige, at der er sat ting op, der gør, at det vil være nødvendigt for en bil at komme ned i fart, så folk på markede bliver opmærksomme,« siger chef for beredskabet i Københavns Politi, Peter Dahl.

Der er huller mellem klodserne på op mod 220 centimeter. Eksperten peger på, at selv store biler kan køre ind og forvolde stor skade. Hvorfor sikrer I ikke, at de står tættere?

»Typisk står klodserne tættere, når det muligt at køre direkte ned mod et sted, hvor der er mange mennesker forsamlet. Andre steder hvor vejen har et naturligt sving, kan der godt være lidt længere imellem klodserne.«

Eksperten peger på, at de store huller understreger, at man slet ikke tager den her risiko på nogen måde alvorligt. Tager I det alvorligt nok?

»Vi tager det meget alvorligt, og vi har endda patruljer, som ikke laver andet i øjeblikket end at køre rundt og være sikre på, at alle klodser står som de skal, men i Danmark har man besluttet, at julemarkederne ikke skal være pakket ind i betonklodser.« 

Når eksperten for eksempel udtaler, at det en slags bevidst uvidenhed, for den her terrorsikring har ringe effekt, gør det så på ingen måde indtryk?

»Jeg må bare sige, at det må stå for ekspertens egen regning, for hvis han vil forhindre en bil i at køre ind på et julemarked, så er det jo nogle helt andre foranstaltninger, der skal indføres,« afslutter beredskabschefen ved Københavns Politi.

B.T. har forgæves forsøgt at få en kommentar fra arrangør af julemarkedet på Thorvaldsens Plads, Henrik Mortensen.