'Den, som ikke kan smile, skal ikke åbne en butik,' lyder et gammelt kinesisk ordsprog.

Nogen vil sikkert mene, at det samme kan siges om restauratører, der gentagne gange dumper Fødevarestyrelsens kontrolbesøg og får sure smileys for at svine med hygiejnen.

Som fødevareloven er indrettet i dag, skal man som forbruger kunne læse resultatet fra styrelsens seneste kontrolbesøg i de velkendte gule smileyrapporter, som fødevareloven påkræver skal hænge ved restauranternes indgangsparti og dertil være tilgængelige på deres hjemmesider.

Men B.T. kan nu afsløre, at en række københavnske restauranter skjuler deres sure kontrolrapporter.

B.T. har gået ni restauranter, der har fået sure smileys i den forgangne måned, efter i sømmene. Og det viser sig, at over halvdelen af dem bryder loven.

Kebabish på Vesterbrogade har fået stribevis af bøder og indskærpelser for mangelfuld rengøring og sjusk med fødevarehåndteringen. På det seneste kontrolbesøg, som fandt sted 2. februar, blev der også givet en sur smiley. Foto: Google Street View
Kebabish på Vesterbrogade har fået stribevis af bøder og indskærpelser for mangelfuld rengøring og sjusk med fødevarehåndteringen. På det seneste kontrolbesøg, som fandt sted 2. februar, blev der også givet en sur smiley. Foto: Google Street View
Vis mere

Skiltningen halter især på restauranternes hjemmesider, hvor man som kunde ikke kan finde oplysninger om smileyhistorikken, når man skal booke bord eller bestille takeway.

Det værste eksempel er – helt uden sammenligning – shawarmarestauranten Kebabish på Vesterbrogade, der har fået to sure smileys i træk for dårlig rengøring.

'I to køleenheder i salgsområde fremstår hylder, hyldeknægte, sider, kanter og bund samt skuffer med ansamlinger af snavs, fedt, spildte og indtørrede madrester samt sorte belægninger af formodet skimmel. I bunden under skuffer ses madrester med tydelige ansamlinger af formodet skimmel,' står der i Fødevaretyrelsens seneste kontrolrapport fra 19. september.

Restauranten linker dog på sin hjemmeside til en mere end halvanden år gammel kontrolrapport med en Elite-smiley, der viser, at restauranten har fået en glad smiley ved de seneste fire kontroller og ikke har modtaget nogen sanktioner det seneste år.

»Det må de ikke. Hvis man skjuler, at man har en sur smiley med en elite-smiley, så er det slemt, og vi kan skride direkte til at give bøder,« siger Martin Birch Hansen, sektionsleder i FødevareKøbenhavn under Fødevarestyrelsen, til B.T.

Det er ellers Fødevarestyrelsens ansvar at kontrollere, om restauranter skilter korrekt med deres kontrolrappporter.

Har I været gode nok til at håndhæve det her?

»Der er ikke nogen tvivl om, at hvis I har fundet så mange tilfælde ved en relativt lille søgning, så kan der godt være noget, der peger på, at vi skal bruge flere kræfter på det,« siger Martin Birch Hansen.

Kebabish har ved de seneste to kontrolbesøg fået to bøder på i alt 25.000 kroner. Fødevarestyrelsen afventer fortsat betaling for den seneste bøde på 15.000 kroner.

Ud over den dårlige rengøring har Fødestyrelsen indskærpet, at restauranten skal stramme op på måden, den håndterer fødevarer.

Under det seneste kontrolbesøg blev Fødevarestyrelsen blandt andet mødt af to murere, der var i færd med at lægge fliser i et af restaurantens kælderlokaler med det resultat til følge, at der fløj støv ind i et tilstødende lokale, hvor der var opbevaret fødevarer.

Desuden blev der fundet syv kilo kogte ris opbevaret i en fryser. Risene var 15 grader varme på trods af, de var produceret natten forinden, og tilsynet foregik klokken cirka 14.

Fødevarestyrelsen bemærker i sin seneste kontrolrapport, at Kebabish har fået anmærkninger for overtrædelser af fødevarelovgivningen på tre af de seneste fire kontrolbesøg. Og i samtlige tilfælde er det på grund af rod med rengøringen.

»Den manglende rengøring giver risiko for forurening af fødevarerne med sygdomsfremkaldende bakterier. Der skal være rent, hvor der laves mad,« siger Martin Birch Hansen.

Nazakit Mahmood, der ejer Kebabish, forsikrer, at han har fået gjort rent. Han undskylder sig med, at han har haft svært ved at finde nok personale på grund af corona.

»Da vi genåbnede efter corona, havde vi ikke så meget at lave, og vi lavede kun takeaway. Men så fik vi lige pludselig travlt, men havde ikke nok personale,« siger han til B.T.

Adspurgt om, hvorfor Kebabish ikke har opdateret sin hjemmeside med den seneste kontrolrapport, svarer Nazakit Mahmood:

»Jeg er ikke god til at lave min hjemmeside. Jeg har en, der gør det for mig. Men selvfølgelig vil jeg da få det ændret nu.«

Skulle det dog atter mislykkes for shawarmarestauranten at få rettet op på såvel rengøringen som offentliggørelsen af kontrolrapporten, forsikrer Fødevarestyrelsen, at de vil skride hårdere til værks.

»Så politianmelder vi dem med en indstilling om, at der skal en bødeforhøjelse til, for så lader det ikke til, at det, vi gør, hjælper, og så skal der mere til,« lyder det fra sektionsleder Martin Birch Hansen.