Da Brian Eigil Christensen tjekkede sin post, undrede han sig gevaldigt og måtte kigge igen. Kunne det passe, at brevet var til ham, tænkte han.

Og ja, det kunne det. Brevet var til ham.

Brian er nemlig ludoman og tilmeldt ROFUS – Register Over Frivilligt Udelukkede Spillere.

Han troede derfor, at han ville være afskåret fra alt, der havde med spilindustrien at gøre. Alligevel modtog han førnævnte brev til stor frustration.

»Det provokerer mig enormt meget. Det burde ikke kunne lade sig gøre.«

Det var dette brev, som Brian modtog fra Danske Spil.
Det var dette brev, som Brian modtog fra Danske Spil. Foto: Privat.
Vis mere

»Det gav mig en lokkende fornemmelse og overvejelser om, hvorvidt jeg skulle spille igen. Og det har jeg jo ikke lyst til. Der er en grund til, at jeg har registreret mig,« siger han til B.T.

I brevet blev Brian gjort opmærksom på en ny spillelovgivning, hvor hans fødselsdag nu skal fremgå af et Spil-id.

Derfor modtog han også et nyt spilkort i brevet, som han i så fald skulle benytte fremover.

Men Brian har været tilmeldt ROFUS siden 1. marts 2023 – og er det som minimum fem måneder endnu.

Han fortæller, at han i perioden op til sin udelukkelse spillede 6.000 kroner på en enkelt dag og derfor havde svært ved at betale sin husleje.

»Jeg tænkte derfor, at det gav mening, at jeg meldte mig ind,« lyder det fra Brian Eigil Christensen.

Brevet gjorde ikke, at Brian genoptog sit spil. Men det gav ham tanken, og bare dét gjorde ham ked af det.

»Og så irriterer det mig, at jeg ikke har bedt om at få det brev. Det kom uopfordret med posten. Det giver mig en følelse af, at Danske Spil vil have mig i gang igen.«

»Det gjorde jeg ikke, men hvad hvis jeg havde haft en dårlig dag?«

B.T. har efter samtalen med Brian Eigil Christensen været i kontakt med Danske Spil.

Og her understreger Danske Spil, at det er ærgerligt, at Brian har modtaget brevet.

Danske Spil har godt og vel 110.000 registrerede kunder med spilkort – og de har alle modtaget et nyt kort grundet en ny lovgivning, hvor alle spilkort skal opdateres med personlig id.

Men Danske Spil har ikke haft lovhjemmel til at tjekke sine kunder i ROFUS, da de nye kort blev sendt ud, siger Karsten Fogh Holanng, administrerende direktør i Danske Licens Spil.

Og da ROFUS kun gælder for onlinespil, har Brian altså modtaget brevet.

»Vi har kontaktet kunder med spilkort, da kortet ifølge lovgivningen skal opdateres per 1. oktober. I Danske Spil indførte vi som de eneste spilkortet for tre år siden, og det har haft stor effekt.«

»Vi har desværre ikke haft hjemmel i loven til at tjekke efter, om kunderne – når de brugte spilkortet – var i ROFUS. Det har vi bedt om, men fik først lov fra og med 1. oktober 2023, og det er virkelig ærgerligt, at vi ikke har haft den mulighed før nu – og vi forstår godt, hvis kunder også synes, det er ærgerligt.«

Spillemyndigheden oplyser i en pressemeddelelse, at den nye lov blandt andet betyder, at det bliver »obligatorisk for spillere at identificere sig med et såkaldt spilkort, når der købes væddemål ved fysiske forhandlere, for eksempel i kiosker og spillebutikker«.

Og dermed ikke kun på nettet.

Brian siger efterfølgende, at han udmærket forstår Danske Spils svar. 

Men han undrer sig dog over, at lovgivningen i det hele taget har gjort sådan, at han skulle modtage brevet til at begynde med.