Fem ejerforeninger, som repræsenterer 2.000 beboere i området Engholmene i København, anklager nu Enhedslistens teknik- og miljøborgmester Line Barfod for at have været inhabil i en sag om en cykelbro til mere end 200 millioner kroner. 

Den skal forbinde bydelen Vesterbro med Amager.

»Vi har ikke tillid til, at borgmesteren har ageret objektivt i sagen,« siger Marianne Wigant, der taler på vegne af de fem ejerforforeninger, der ligger ud til Københavns Havn ved det område, der hedder Enghave Brygge.

De har derfor sendt en klage til Teknik- og Miljøforvaltningen, hvor de kræver, at sagen skal gå om. 

»Der er begrundet mistanke om, at uvedkommende hensyn og inhabilitet i væsentlig grad kan have påvirket sagsforløbet og beslutningen,« skriver naboerne blandt andet i klagen.

Det er kommunens planer om at bygge en bro, hvor 25.000 cyklister hver dag kommer til at suse direkte forbi deres hoveddør, som Marianne Wigant kæmper imod sammen med sine naboer.

Naboerne har allerede råbt op om, at de mener, at cykelbroen kommer til at ligge et uhensigtsmæssigt sted og til stor gene for beboere og trafikanter i området.

Men hidtil uden lydhørhed fra Line Barfod. 

I august 2023 valgte et flertal i kommunens teknik- og miljøudvalg – efter indstilling fra forvaltningen og med Line Barfods opbakning – at cykelbroen skal have landgang ved Engholmene.  

Nu stiller naboerne så spørgsmålstegn ved, om borgmesteren har en personlig interesse i sagen. 

For med valget af Engholmene som landgang har Teknik- og Miljøforvaltningen fravalgt en anden løsning, som ellers var på tegnebrættet.

Nemlig en bro med landgang ved kolonihaveforeningen Nokken nogle hundrede meter væk.

Fem repræsentanter fra den såkaldte brogruppe, som arbejder imod etableringen af en cykelbro med landgang ved Engholmene. Fra venstre er det: Sekita Petersen, Thomas Samuelsen, Marianne Wigant, Ida Taisbak og Camilla Løkkegaard.   
Fem repræsentanter fra den såkaldte brogruppe, som arbejder imod etableringen af en cykelbro med landgang ved Engholmene. Fra venstre er det: Sekita Petersen, Thomas Samuelsen, Marianne Wigant, Ida Taisbak og Camilla Løkkegaard.    privat

Line Barfod kender udmærket kolonihaveforeningen. Hun har nemlig arbejdet for Nokken i forbindelse med sit tidligere hverv som partner og advokat for firmaet Foldschack. 

Her har hun blandt andet rådgivet Nokken omkring lejekontrakter og kloakering i forbindelse med, at der skulle udarbejdes en lokalplan i 2014, forklarede hun til Berlingske i juni måned 2024.

Altså har Line Barfod tidligere tjent penge på at arbejde for kolonihaveforeningen Nokken, og nu er hun som borgmester engageret fortaler for, at cykelbroen ikke skal have landgang ved kolonihaveforeningen.

Det, som vækker opsigt hos eksperter, er, at Line Barfod så sent som den 19. august 2024 erklærede sig inhabil i en anden sag, hvor kolonihaveforeningen Nokken var part. 

Den sag handlede om, hvorvidt der skal være fri passage for fodgængerne ned til vandet der, hvor kolonihaveforeningens huse ligger.

»Hvis forvaltningen vurderer, hun er inhabil i den ene sag, er det også min vurdering, at hun er inhabil i sagen om cykelbroen,« siger Bent Greve, der er professor og forvaltningsekspert ved Roskilde Universitet.

Det samme siger forvaltningsekspert Bente Hagelund, der har skrevet lærebøger i forvaltningsret og er tidligere rektor for Folkeuniversitetet.

»Hvis Line Barfod og forvaltningen er af den opfattelse, at hun er inhabil i sagen om fri passage ved Nokken, så vil hun også være inhabil, når det drejer sig om cykelbroens landgang,« siger Bente Hagelund.

I ejerforeningen Engholmene er man ikke i tvivl. Ikke mindst på grund af sagens forløb.

Marianne Wigant fortæller, at Line Barfod ved flere borgermøder har talt varmt for, at cykelbroen skulle lande ved Engholmene. 

Desuden har Line Barfod ved flere lejligheder – herunder i et svar til en borger og på borgermøder – forklaret, at broen ikke kan etableres ved kolonihaveforeningen, fordi det ville kræve, at et enkelt kolonihavehus skal rives ned for at give plads til cykelstien.

»Vi er dybt bekymrede for, at hun plejer sine personlige interesser, og at det er årsagen til, at borgmesteren vil have en cykelbro ved os og ikke én, der har landgang ved kolonihaveforeningen,« siger Marianne Wigant.

Det er ikke lykkedes B.T. at få et interview med Line Barfod. I et svar skriver Teknik- og Miljøforvaltningen:  

»Det er ikke afgørende for vurderingen af inhabilitet, at sagen vedrører området Nokken, herunder om denne skal ændres. Den sag, der faktuelt foreligger til politisk behandling  (vedr. fri passage ud for Nokken, red.) vedrører de samme spørgsmål, som da Line bistod ved lokalplanens tilblivelse«. 

»Borgmesteren fandt ikke anledning til at bede forvaltningen om at vurdere hendes habilitet i forbindelse med udvalgets beslutning om foranalysen for en stiforbindelse mellem Enghave Brygge og Islands Brygge, eftersom denne sag ikke vedrører lokalplanen eller en ændring af den. Derfor blev borgmesterens habilitet ikke vurderet forud for behandlingen af sagen, og Teknik- og Miljøudvalget traf heller ikke afgørelse herom«. 

Forvaltningsekspert Bente Hagelund fortæller, at der i Danmark skal meget til, for at man er inhabil.

»Bad du mig om at vurdere, om Line Barfod isoleret set ville være inhabil i sagen om cykelbroen, så ville mit svar være nej. Dels er det ti år siden, og dels mener jeg ikke, at hendes interesse i udfaldet er stærk nok. Det ændrer dog ikke på, at hvis hun selv vurderer, at hun er inhabil i den ene sag, så er hun det også i den anden,« siger hun.

En vurdering, som professor Bent Greve også er enig i.

For at kunne gå videre med cykelbro-projektet skal kommunen nu til at finde finansiering. Den er endnu ikke på plads.