Casper Knudsen har som mange andre, der er imod en Limfjordsforbindelse over Egholm, prøvet at sende et høringssvar til den omstridte anlægslov.

Han sendte sin mail lørdag formiddag og fik søndag – samme dag, som fristen til at indsende høringssvar udløber – et overraskende svar tilbage.

»Jeg sendte sammen med min kæreste og mine forældre et høringssvar, men fik besked tilbage om, at mailserveren ikke kan modtage mailen,« fortæller 37-årige Casper Knudsen, der til daglig er ph.d.-studerende, og som bor i Nørholm sammen sin kæreste og deres to børn.

Og han er ikke den eneste.

I Facebook-gruppen 'Borgerbevægelsen mod en motorvej i Egholmlinjen' har flere fået samme besked fra Vejdirektoratets servere.

»Det er ikke, fordi jeg har en sølvpapirshat på og tror, det er en konspiration, men det er et billede på, hvor lidt alvorligt de tager den her høringsproces,« lyder det fra Casper Knudsen.

I forvejen mener flere modstandere af en Limfjordsforbindelse over Egholm, at høringsfristen har været for kort, samtidig med at den har ligget hen over julen og nytåret.

»Der er corona, der er jul, og der er nytår. Vi har skullet passe to små børn herhjemme og samtidig få tid til at forfatte et høringssvar,« siger Casper Knudsen.

Sådan ser det svar ud, som flere har modtaget, når de har forsøgt at indsende et høringssvar.
Sådan ser det svar ud, som flere har modtaget, når de har forsøgt at indsende et høringssvar.

Der blev ellers sat danmarksrekord, da VVM-redegørelsen for forbindelsen var i høring. 3.400 enkeltpersoner, organisationer og firmaer indsendte tilsammen 7.800 høringssvar.

Derfor undrer det Casper Knudsen, at der ikke er taget højde for, at der ville komme mange til anlægsloven.

»Det er dybt uprofessionelt, at vi har skullet sende en mail til projektlederen og ikke til en portal. Og at der ikke er et system, hvor man modtager en kvittering for sit høringssvar. Jeg kan være bange for, om de modtager de her mail, og om der er høringssvar, der går tabt i processen.«

Hos Vejdirektoratet fortæller projektleder Niels Fejer Christiansen, at der har været problemer et sted i systemet, men at det er løst nu.

»Jeg er møgærgerlig over, at det er sket. For jeg har gjort alt for, at det ikke skulle ske. Jeg har hele tiden sørget for at fjerne dem til andre mapper, så min mailboks ikke blev fyldt,« siger han og fortsætter:

»Vores it-mand kunne ikke give et entydigt svar, men nu modtager jeg i hvert fald mail med et par minutters mellemrum,« fortæller projektlederen, der lige har modtaget 260 mail i ét hug.