Socialdemokratiet og Mette Frederiksen bløder vælgere, og især de unge vælgere vender partiet ryggen.
Nu tager partiet et nyt kneb i brug i et forsøg på at rette op på den udvikling.
Det skriver Berlingskes politiske kommentator, Bent Winther, i en analyse i avisen.
Her beskriver han, hvordan Mette Frederiksen med en profil kaldet »mette_insider« er begyndt at eksperimentere med korte videoer, der skal appellere til et ungt segment.
På Tiktok-profilen kan man se Mette Frederiksen – eller »Mette-Musen«, som hun bliver kaldt på profilen – der taler om at føle sig »cute«, som laver jokes med gymnasieelever, spiller pool og danser.
Socialdemokratiet har tidligere givet udtryk for, at profilen ikke officielt har noget med partiet at gøre.

Det giver Bent Winther dog ikke meget for.
Han ser profilen og de korte videoer som udtryk for, at »Socialdemokratiet i øjeblikket eksperimenterer og forsøger at nå de yngre vælgere«.
Årsagen skal ifølge Bent Winther findes i, at Socialdemokratiet ifølge en ny meningsmåling foretaget af Epinion for DR står til blot at få 9,6 procent af de 18 til 34-åriges stemmer ved det kommende folketingsvalg.
Allerede for et halvt år siden udtalte valgforsker Kasper Møller Hansen sig til Jyllands-Posten om den dalende opbakning til Socialdemokratiet og Venstre blandt unge vælgere:
»Der er en tsunami på vej. Og det kan blive voldsomt. Den vil vælte ind over de to partier og forandre det politiske landskab kraftigt over relativt kort tid.«
Denne tsunami er allerede begyndt at vise sig, blandt andet ved kommunalvalget i København, hvor Socialdemokratiet tabte overborgmesterposten til Socialistisk Folkeparti, peger Bent Winther på.
»Det er i det lys, man skal se de socialdemokratiske eksperimenter på TikTok. Den politiske kommunikationen til de unge kræver ikke bare andre kanaler end de traditionelle, men også en helt anden tone,« skriver han.
Bent Winther tilføjer dog, at det ikke er uden risiko for Mette Frederiksen og andre politikere i hendes generation at forsøge sig med TikTok-videoer.
Han mener nemlig, at der er en risiko for, at videoerne kommer til at virke utroværdige eller ufrivilligt komiske.


