Varmen har ramt Danmark og Europa. 

Temperaturerne slår rekorder i flere lande, og folk kæmper med den ekstreme varme, mens de svageste kan ende med at miste livet.

Men ifølge Bjørn Lomborg har Europa valgt ikke at satse på aircondition i boliger og bygninger, og den beslutning koster op mod 26.000 menneskeliv hvert år.

Sådan lyder vurderingen fra B.T.s klimaekspert.

»En ny undersøgelse viser, at fordi Europa har valgt, at vi stort set ikke skal have aircondition, dør der 26.000 ekstra mennesker hvert år,« siger han.

Tallet stammer fra en ny analyse af den amerikanske klimaforsker Roger Pielke Jr., som har beregnet, hvor mange varmerelaterede dødsfald der potentielt kunne undgås, hvis europæiske lande havde samme udbredelse af aircondition som USA. 

Ifølge analysen drejer det sig om omkring 26.000 mennesker om året.

»Hvis man skal sige det lidt hårdt, så lader Europa tusindvis af mennesker dø, fordi man er så fokuseret på ikke at bruge energi på aircondition,« siger Lomborg.

Ifølge ham skyldes det, at grønne politikere i årevis har presset på for at begrænse energiforbruget af hensyn til klimaet.

En ideologisk taktik, der er helt forfejlet, hvis man spørger Lomborg.

Billede fra Paris, hvor folk hopper i kanaler. I Frankrig har temperaturen den neste uge slået alle rekorder. Foto: Yoan Valat/EPA/Ritzau Scanpix

»En del af det handler om, at man ikke vil have de ekstra udledninger, fordi det på sigt gør klimaet varmere. Men det er en underlig tankegang at sige, at vi hellere vil have, at folk lider nu, end at de får det en lille smule hårdere om 100 år,« siger han.

Lomborg fortæller, at det især er ældre mennesker, som mister livet i den ekstreme varme. 

Han mener, at alle nye boliger og bygninger, herunder plejehjem, skal bygges med aircondition, så man kan blive ordentligt nedkølet om sommeren. 

»Der er jo ingen, der har den her diskussion om vinteren. 'Ej, det er koldt, men vi må altså ikke bruge opvarmning, fordi det bruger jo energi.' Det er der ingen, der siger. Vi synes, det er helt okay at bruge opvarmning om vinteren til at undgå at dø. Men det er åbenbart ikke okay at bruge nedkøling om sommeren for at undgå at dø.« 

»Og det er bare ideologi,« siger han.

Kan man sige, at klimabevidste politikere, i godhedens tegn, faktisk lader flere mennesker dø?

»Ja, helt klart.«

Hvor aircondition er almindeligt i resten af verden, halter Europa langt efter med den laveste andel af boliger med aircondition.

Selv i Sydeuropa, hvor temperaturen om sommeren ofte kommer over 40 grader.

»Vi har den laveste udbredelse af aircondition i den vestlige verden. Omkring 75 procent af boligerne i USA har aircondition, mens det gælder 19 procent i Europa. I Tyskland er tallet kun 3 procent,« siger han og fortsætter:

»Selvom Tyskland ikke er lige så varmt som Grækenland, Italien eller Spanien, dør der stadig omkring 4.500 mennesker unødvendigt hvert år under hedebølger, netop fordi så få har aircondition.«

Bjørn Lomborg er ikke i tvivl om, hvem der bærer ansvaret for den forfejlede politik.

»Det er jo konsekvensen, når grønne politikere vælger at sige: Nu skal vi være gode.«

»For mig er det uansvarligt, umoralsk og helt uforsvarligt.«