Kioskejer Bente Cilleborg har alene taget kampen op mod en stank af urin på Korsør Station. Derfor har hun nu modtaget en ‘overskudspris.’

»Det var så forfærdeligt hele sommeren, især fordi det var så varmt. Når jeg steg af bussen, så lugtede der af tis lige med det samme,« siger Bente Cillesborg.

Problemet med den uhumske stank begyndte 1. juni, da toilettet på stationen lukkede, hvilket også var tilfældet på en lang række andre mellemstore stationer landet over.

Underdirektør i DSB, Aske Wieth-Knudsen, fortalte til B.T., at etaten lukkede toiletterne som led i besparelser.

Kioskejer på Kalundborg Station, Gitte Zachariasen, var blandt dem, som mærkede konsekvenserne. Hun fortalte, hvordan hun med sæbevand måtte vaske urin væk fra sin butik, fordi de rejsende på stribe valgte at lade vandet op af hendes ydermure i mangel på bedre.

Men Bente Cillesborg ville ikke acceptere, at hendes kunder i ‘Nødsporet’ skulle gå rundt i den utiltalende lugt.

Derfor aftalte hun med DSB, at hun selv ville drive toilettet. Hun har således af egen kraft holdt toilettet ved lige og rent til glæde for både hende selv og trængende bus- og togrejsende.

Det fortsætter hun med indtil nytår, hvor hun håber, at hun kan lande en aftale om, at DSB eller Slagelse Kommune overtager udgiften.

Korsør Station. Foto: Google Maps
Korsør Station. Foto: Google Maps
Vis mere

For hendes beslutning har hun nu modtaget en anerkendelse og en pris på 2.000 kroner, som forsikringsselskabet GF Forsikring har tildelt hende.

»Vi er rundt med priser, hvor vi med et kontant beløb siger »Tak for dit overskud« til enkeltpersoner og til forskellige foreninger og organisationer i Vestsjælland,« siger formand for selskabet, Jørgen Kristoffersen, ifølge Sjællandske.

Bente Cilleborg fortæller, at hun fortsætter med at holde stationen lugtfri.

»Det er porten til Korsør. Vi vil så gerne have pendlere og tilflyttere, og så er der elendige forhold. Jeg håber, at enten kommunen eller DSB overgiver sig. En eller anden løsning skal findes,« siger hun.