Det er flabet, forfærdeligt, langt ude.
Liberal Alliancens Pernille Vermund raser over, at pensionskassen ATP har brugt store summer af medlemmernes penge på at reklamere for sig selv.
Efter flere kritiske historier om dårlige investeringer har pensionskassen denne måned lanceret en kampagne til fem millioner kroner, der ganske simpelt skal oplyse eventuelle tvivler om, hvad ATP er:
»Selvom ATP har eksisteret i over 60 år, er det ikke alle danskere, der er klar over, hvad det er for en opgave, som ATP løser,« lyder forklaringen på ATP's hjemmeside.
»Det vil vi gerne fortælle«.
Og det har altså kostet fem millioner af de kroner, som danskerne betaler til ATP gennem lønnen.
»Det er jo at gøre grin med danskerne,« siger Vermund til B.T.
Hun kalder det »absurd«, at ATP bruger penge på markedsføring, når pensionskassen har et statsligt monopol.

»Så det er jo ikke sådan, at man skal ud og sælge produkter, og det er ikke fordi, man har nogle konkurrenter.«
ATP investerer danskernes penge med et mål om at få dem til at vokse, men det går ikke altid særlig godt.
Pensionskassen har i den senere tid fået massiv kritik for dårlige investeringer, som i nogle tilfælde har ført til milliardtab.
For eksempel har ATP investeret 2,3 milliarder kroner i et firma, som i sidste måned kom under konkursbehandling.
Torsdag kunne Finans fortælle, at selskabet Better Energy, som ATP har investeret et trecifret millionbeløb i, også er på vej mod en konkurs.
Vermund mener, at kampagnen, som synes at sætte ATP i et noget positivt lys, rammer skævt:
»Jeg synes, det er så flabet,« siger hun, »umiddelbart efter at have smidt 2,3 milliarder kroner væk af danske pensionsmidler, at så tale om 'en god scoring'. Min opfattelse af 'en god scoring' er altså lidt noget andet, men man må virkelig have lave standarder i ATP, hvis man kan finde på den her slags.«
»Budskabet er forfærdeligt, og det, at man overhovedet gør det og bruger penge på det, synes jeg, er så langt ude.«
Kommunikationsdirektør i ATP, Søren Springborg, oplyser i et skriftligt svar til B.T.:
»Vi bruger under én krone per medlem på denne oplysningskampagne, og vi gør det, fordi vi mener, at det er del af vores samfundsansvar og basale driftsopgave at sikre grundlæggende viden om ATP blandt medlemmerne.«
ATP har ikke direkte adresseret kritikken fra Vermund. Springborg har heller ikke svaret på B.T.s spørgsmål om, hvordan man har vurderet, at der er behov for kampagnen, og hvad der konkret er blevet produceret i forbindelse med den.

