Har en kommune mere end 20 smittetilfælde per 100.000 indbyggere, skal personale testes hver anden uge.

Ansatte i plejesektoren skal fremover testes jævnligt for coronavirus.

Sådan lyder det i ny aftale mellem regeringen, KL og Danske Regioner.

Det oplyser Sundheds- og Ældreministeriet i en pressemeddelelse.

Hyppigheden af test af de ansatte afmåles efter, hvordan smittebilledet er i den enkelte kommune.

Personale, der arbejder i en kommune med over 20 eller flere smittetilfælde per 100.000 indbyggere den seneste uge, skal testes minimum en gang inden for to uger og hver anden uge, indtil smittetallene falder.

I øjeblikket er der kun en enkelt kommune, hvor det er tilfældet.

For personale, der arbejder i en kommune med under 20 smittetilfælde per 100.000 indbyggere, skal testes hver sjette uge.

- Vores ældre og sårbare medborgere har betalt en meget høj pris for coronapandemien. Og selv om hele resten af Danmark nu åbner op igen, vil de fortsat opleve begrænsninger i deres liv og tilværelse, som vi andre ikke må tåle.

- Derfor er det vores pligt som samfund at gøre vores yderste for at sikre deres velbefindende og sikkerhed bedst muligt. Og samtidig skal vi også beskytte vores plejeansatte, der gør så vigtigt et arbejde, siger sundheds- og ældreminister Magnus Heunicke (S) i pressemeddelelsen.

Den nye teststrategi i plejesektoren bliver iværksat, fordi man vil have et klarere overblik over smittebilledet blandt nogle af de mest sårbare grupper under coronaepidemien. Under den kategori hører de ældre.

I aftalen hedder det, at test af personalet skal foretages på arbejdspladsen.

Medarbejdere fra regionerne vil oplære kommunalt personale i podning, så de kan foretage test for coronavirus hos øvrige medarbejdere i plejesektoren.

I slutningen af april viste tal, at næsten hvert tredje dødsfald med coronavirus var sket blandt plejehjemsbeboere.

/ritzau/