Anders Jørgensen havde set frem til en stille decemberferie i solen.
Men roen bristede brat, da hans toårige søn, Aske, pludselig stod med en pose formodede ecstasypiller i hånden midt i ferielejligheden på Gran Canaria.
»Han kommer hen til mig med en pose med piller i. Han er heldigvis et barn, der aldrig putter noget i munden, han ikke har fået lov til. Men det kunne han lige så godt have gjort,« fortæller den 35-årige Anders Jørgensen, der arbejder på en produktionsfabrik i Viborg til B.T.
Han er ikke i tvivl om, hvad han kigger på:
»Jeg kan med det samme se, at det ikke er hovedpinepiller. De er helt røde, og da jeg googler dem, finder jeg hurtigt ud af, at det meget vel kan være ecstasypiller.«
B.T. har ikke kunnet verificere, hvorvidt der er tale om stoffer. Spansk politi er i øjeblikket i gang med at teste pillerne, fortæller Anders Jørgensen til B.T.

Efter fundet lægger familien straks posen op i det øverste køkkenskab – godt ude for børnenes rækkevidde.
Senere samme dag dukker 4-5 betjente fra det spanske politi op for at afhente pillerne og udarbejde en rapport om episoden.
Familiefaren er rystet over barnets fund. Han beslutter derfor, at familien på fem skal ud af ferielejligheden.
»Vi vil have fuld refundering og et andet sted at bo, fordi vi ikke føler, det er sikkert for vores børn at være her,« forklarer han.
Men hos Booking.com samt udlejeren bliver han mødt af en mur.
Problemet er, at Booking.com ifølge deres egen procedure skal have skriftligt accept fra udlejeren, før familien kan få sine penge tilbage.
Men udlejeren svarer ikke på hans henvendelser på telefon eller mail – udelukkende via Booking.com, hvor udelejeren kommer med den ene søforklaring efter den anden.
B.T. har set dialogen mellem Anders Jørgensen og udlejeren samt Booking.com.
»Booking.com siger, at hvis udlejeren ikke svarer, så kan de ikke gøre noget. Men så kan man jo bare leje 100 boliger med fejl ud og så lade være med at svare,« fortæller en frustreret Anders, som gør det klart, at det er sidste gang, han booker hotel gennem platformen.
Efter flere dages forgæves forsøg på at få hjælp har Anders Jørgensen givet op:
»Jeg er færdig med booking.com, for det fører ingen steder. De kan ikke hjælpe, og de vil ikke hjælpe,« siger han.
Familien, der skal være på Gran Canaria til den 22. december, har nu endevendt hele boligen for at sikre sig, at der ikke gemmer sig flere ubehagelige overraskelser.
»Det er ikke ferie længere. Det er bare at holde øje med børnene og være sikker på, at de ikke får fat i noget, de ikke skal have,« siger familiefaren og fastslår:
»Jeg kan slet ikke beskrive, hvor rasende jeg er.«
B.T. har forelagt kritikken for Booking.com. I deres svar understreger virksomheden, at de tager sikkerhed og tryghed »meget alvorligt«.
De oplyser, at udlejer er ansvarlige for kundernes ophold, og at de straks undersøger sagen, når de bliver gjort opmærksomme på et problem:
»I dette tilfælde kontakter vi overnatningsstedet for at sikre, at vi har det fulde overblik over situationen og sørger for, at kunden får den nødvendige hjælp – herunder en refusion, hvis vores undersøgelse viser, at det er berettiget,« skriver Booking.com i et skriftligt svar.

