Lyt til artiklen

Vil du lytte til artiklen?

Køb et Digital Plus-abonnement og lyt med det samme.

Vil du lytte til artiklen?

Køb et Digital Plus-abonnement og lyt med det samme.

En potentiel flyulykke blev efter alt at dømme undgået i Københavns Lufthavn fredag, hvor et TAP Portugal-fly fik problemer under landingen.

Det bekræfter chefen for Havarikommissionen, Martin Puggaard, og Lars Lemche, pressechef for Københavns Lufthavn, til B.T.

Flyet kom fra Lissabon i Portugal med 102 passagerer og syv besætningsmedlemmer ombord og forsøgte at lande i København ved frokosttid 8. april.

Ifølge mediet Check-in.dk kunne episoden have udviklet sig til en flykatastrofe, da flyet – en Airbus A320-200 – forsøgte at lande på lufthavnens bane 30, der er den såkaldte tværbane.

For et eller andet gik helt galt under landingen, og havarikommissionen skal nu undersøge sagen nærmere, og flyets sorte bokse skal tjekkes.

»Vi ved endnu ikke, hvordan fejlen skete. Det er vi at undersøge,« lyder det fra Martin Puggaard.

The Aviation Herald skriver, at flyet pludselig svingede en smule til venstre under landingen, og samtidig faldt farten fra 246 km/t til 222 km/t.

Det fik tilsyneladende piloterne til at iværksætte en såkaldt go around, hvor landingen i første omgang bliver afbrudt, men det kneb for flyet med at få den nødvendige fart og højde til at komme i luften igen.

Et TAP Portugal-fly fra Lissabon fik problemer under landing i Københavns Lufthavn fredag.
Et TAP Portugal-fly fra Lissabon fik problemer under landing i Københavns Lufthavn fredag. Foto: Mikkel Johansen/ Byrd.com
Vis mere

»Vi kan bekræfte, at der var en såkaldt go-around i fredags. Det vil sige flyet opgav en landing, lettede igen, fløj rundt og landede sikkert cirka 20 minutter senere klokken 12.30,« fortæller Lars Lemche.

Det betød ifølge Check-in.dk, at det store fly fløj over hegnet til lufthavnen og husene i Maglebylille tæt på lufthavnen med en høje på bare 90 meter. På det tidspunkt var farten kun 187 kilometer i timen.

Heldigvis lykkedes det piloterne at få flyet i luften igen, og da det kom op i omkrig 285 meter fik det farten tilbage.

Til sidst var flyet oppe i små 1000 meters højde, og herfra gjorde piloterne et nyt landingsforsøg.

Øjenvidner på landjorden siger til The Aviation Harald, at det så ud som om flyets venstre vinge og angiveligt også en motor ramte landingsbanen under første landingsforsøg.

Det afviser havarikommissionen dog til B.T.

»Vi har fået meldinger om, at venstre vinge skulle have ramt jorden. Det har den ikke,« fastslår Puggard.

Havarikommissionen vil som nævnt nu undersøge sagen nærmere.

»Det er vanskeligt at forudsige, hvornår vi er færdige med undersøgelserne. Fordi vi ikke kender omfanget, kan vi ikke komme nærmere ind på en tidshorisont,« lyder det fra Havarikommissionen.

Andre læser også