Da Børsbygningen tidligt tirsdag morgen brød i brand, endte sikkerhedsskofirmaet Airtox med at spille en uheldig rolle i dækningen. 

Da man kunne se deres reklamebanner på stilladset omkring Børsen overalt i mediedækningen af branden.

Nu vil Airtox spille en rolle i genopbygningen af den ikoniske og historiske bygning.

Det fortæller firmaets direktør, Henrik Boe Wiingaard-Madsen til B.T.

»Vi vil gerne donere et par gratis sikkerhedssko til alle medarbejdere, der kommer til at blive direkte involveret i reetableringen og genopbygningen af Børsen og dragespiret,« fortæller han.

Han fortæller, at dagens begivenheder har rørt ham og gestussen udelukkende handler om at vise medfølelse.

Henrik Boe Wiingaard-Madsen fortæller, at han sad i møde, da det første billede af det brændende banner tikkede ind. Til at starte med kunne han ikke lige gennemskue hvilket banner, der var tale om.

»Flere beskeder tikkede ind, og hurtigt gik det op for mig, at det var Børsen, der var i brand,« siger han og fortsætter:

»Det første man tænker er: bare der ikke er kommet nogen til skade, og så vidste jeg, at det ville blive en alvorlig dag.«

Direktøren er ked af, at Airtox nu skal kædes sammen med en så tragisk begivenhed. 

Dansk Erhvervs direktør, Brian Mikkelsen, fortalte tidligere tirsdag at Børsen skulle genopbygges »no matter what.« 

Og nu bliver arbejdet måske udført i Airtox-sko. 

Det bliver dog ikke med den sko, som det nu verdensberømte reklamebanner reklamerede for.

»Det bliver ikke lige Batman-skoene, men en af de andre modeller. Lige præcis Batman-skoene er der et begrænset antal af, men vi har mange andre, der kunne komme i spil,« forklarer Henrik Boe Wiingaard-Madsen.

Direktøren fortæller i øvrigt, at man i fremtiden vil tænke sig om en ekstra gang inden man reklamerer på historiske bygninger, da brande i ældre bygninger ifølge Henrik Boe Wiingaard-Madsen spreder sig hurtigere end normalt, og dermed kan ende med at få langt værre følger.

Udover det vil Airtox umiddelbart ikke ændre deres brandingstrategi.