Så snart danskerne har skålet i champagne og fyret de sidste nytårsraketter af, venter der en ekstraregning.
I hvert fald hvis du er en af de danskere, der stadig kører i benzin- eller dieselbil. Det drejer sig om ca. 2,2 millioner biler og deres ejere.
For i 2026 er der stigninger på vej i den såkaldte grønne ejerafgift -eller det, der i gamle dage hed vægtafgift.
Mens ejerne af elbiler stort set går fri i kroner og øre, så rammes ejerne af benzin- og dieselbiler af en ekstra stigning også i 2026. Det viser beregninger, som bilejernes organisation, FDM, har foretaget for B.T.
Det gælder særligt, hvis man har en ældre bil, der kører på fossile brændstoffer.
For ejere af eksempelvis en Volvo V60 benzinbil fra 2011, der kører 9,8 kilometer på literen, stiger den årlige grønne ejerafgift med 1.000 kroner, så den i 2026 lander på 11.000 kroner om året.
Og for den populære familiebil Ford S-Max er der også en stigning. En Ford S-Max fra 2019, der kører 14,9 kilometer på en liter benzin, kommer til at stige med 460 kroner årligt, så den næste år koster 5.000 kroner om året.
SE HER HVOR MEGET DU KOMMER TIL BETALE MERE:

Hos bilejernes organisation, FDM, er der bekymring over afgiftsstigningerne. Det fortæller Ilyas Dogru, der er forbrugerøkonom i FDM.
»Stigningerne rammer de bilejere, som ikke har så mange penge. Det er især dem med mindre bilbudget på f.eks. 50.000 kroner. De kan ikke købe en elbil og er derfor tvunget til at holde fast i benzin og diesel-biler,« siger Ilyas Dogru.
»De har ikke et alternativ, og der er heller ingen tvivl om, at det også rammer socialt skævt. Dem med færrest økonomiske midler kan være tvunget til at købe benzin-og dieselbiler og kan derfor ikke slippe for afgifterne,« siger han.
Beregningerne fra FDM viser også, at der er stigninger i den grønne ejerafgift for dieselbiler: En ejer af en Toyota Verso diesel fra 2014, der kører 14,3 kilometer på literen, får eksempelvis en ekstraregning på 540 kroner årligt. Dermed stiger den samlede regning til 9.160 kroner om året. Til sammenligning koster en Tesla Y-elbil 920 kroner årligt.
Hvad synes du om stigningen i den grønne ejerafgift? Det vil B.T. gerne høre. Skriv direkte til journalisten på sris@bt.dk.
Stigningen i de grønne afgifter er en konsekvens af en politisk aftale fra 2020, hvor det blev besluttet, at ejerne af benzin- og dieselbiler skulle betale for, at el-og hybridbiler blev helt eller delvis fritaget for registreringsafgift. Alt sammen som en del af den grønne omstilling.
Derfor har prisen på elbiler været kunstigt lave, og det har været effektivt. Næsten 70 procent af alle nyregistrerede biler i 2025 er elbiler.
Men det er ejerne af benzin- og dieselbiler, der betaler for elbilernes helt eller delvise afgiftsfritagelse. De har allerede lagt ryg til ekstraordinære stigninger de senere år, og det fortsætter i 2026.
Planen er, at 2026 skal være det sidste år med de ekstraordinære stigninger for de fossil-drevne biler. Men FDM er skeptisk.
»Vi kan jo frygte, at evt. yderligere regninger pålægges ejerne af benzin- og dieselbiler i de kommende år. Det er vi imod. De har allerede betalt rigeligt,«. siger Ilyas Dogru.
Som en del af finanslovsaftalen for 2026 blev det aftalt fortsat at friholde elbiler for registreringsafgift.
Således er registreringsafgiften - som ellers skulle være steget fra 2026 og frem til 2035 - blevet fastfrosset for de elbiler, der koster mindre end 419.000 kroner.
I et svar til B.T. skriver skatteminister Ane Halsbo-Jørgensen (S), at regeringen har nedsat en ekspertgruppe, som skal analysere en fremtidig omlægning af bilbeskatningen.
»Jeg er optaget af, at vi finder en model for den grønne omstilling af vores bilpark, som sikrer, at danskere uanset om de har en høj eller lav indkomst har råd til at have en bil,« skriver ministeren og fortsætter:
»Det fremgår også klart, at det er en af de opgaver, som ekspertgruppen skal se på i sit arbejde. Det ligger mig og Socialdemokratiet meget på sinde, at vi får sikret det med den fremtidige bilbeskatning«.
