Aalborg Karneval er havnet i en shitstorm efter at have lanceret en kampagne for et halloween-arrangement. Kampagnen består af en realistisk plakat med en 20-årig pige, som er meldt savnet, da hun har været forsvundet siden den 7. september.

På plakaten står der blandt andet, at den 20-årige Diana Petersen, som den fiktive pige hedder, sidst blev set iført en blomstret kjole, da hun var på vej hjem fra venindeaften i Aalborg Midtby.

Opslaget er opspind og reklame. Trykker man på 'hjælp med eftersøgningen her', kommer man ind til en side, hvor man kan købe billetter.

Men plakaten minder så meget om de ægte plakater, som ofte bruges, når nogen efterlyser deres forsvundne pårørende, at det har skabt voldsom debat på Aalborg Karnevals Facebook-side.

'Jeg synes, I skulle skamme jer at bruge noget så alvorligt og ikke mindst så realistisk i sådan en reklame, føj for satan,' skriver en bruger ved navn Fie Nielsen.

Plakaten fra Aalborg Karneval, der har skabt forargelse.
Plakaten fra Aalborg Karneval, der har skabt forargelse. Peter Astrup

Tirsdag morgen var der mere end 270 kommentarer. De fleste særdeles negative.

'Fuck, en dårlig reklame, der er flere, der tager det der alvorligt. Sgu ikke i orden det der,' skriver brugeren Mark Holland.

Hos Aalborg Karneval hilser man debatten velkommen.

»Vi er glade for, at folk forholder sig til den. Det var selvfølgelig velovervejet, at vi har slået det op på den her måde,« siger Mette Bugge, talsperson for Aalborg Karneval, til B.T.

»Det har ikke været vores hensigt at støde nogen, siger Mette Bugge og forsætter:

»Det er et valg, vi har truffet for at italesætte, at livet har en lys og en mørk side. Normalt er man meget optaget af den lyse side, og nu forsøger vi at italesætte den anden ende af følelsesregisteret. Vi er klar over, at det er store følelser, der er i spil.

Hun forklarer, at der er et underliggende budskab i plakaten.

»Vores budskab er helt overordnet, at en fremmed er en ven, du ikke har mødt. Vi vil gerne have, at folk viser kærlighed og passer på hinanden. Det er det her også en opfordring til - bare i den anden ende af følelsesregisteret.«

Så I fortryder ikke, at I har lavet den her plakat?

»Nej,« siger Mette Bugge.

Nedenfor kan du se opslaget.