Ovenpå de nye anbefalinger har Beredskabsstyrelsen haft en 20-dobling af besøgende på styrelsens hjemmeside.
De nye kriseanbefalinger, om at danskerne skal kunne klare sig selv i tre dage med forsyninger, er nået bredt ud.
Foruden den store omtale i mediebilledet har Beredskabsstyrelsen siden oplevet en markant stigning i antallet af besøgende på styrelsens hjemmeside.
Fra lørdag middag, hvor Beredskabsstyrelsen og forsvarsminister Troels Lund Poulsen (V) annoncerede de nye kriseråd, til onsdag middag har der været 100.000 besøgende på styrelsens hjemmeside.
Det oplyser Beredskabsstyrelsen til Ritzau.
I samme tidsinterval i ugen forinden lå sidevisningerne på 5000. Efter udmeldingen lørdag har Beredskabsstyrelsen dermed haft en 20-dobling af besøgstallet på hjemmesiden.
På styrelsens hjemmeside kan man læse om myndighedernes anbefaling om et hjemmeberedskab for at klare sig selv i tre dage i tilfælde af en krisesituation.
På hjemmesiden kan man downloade en tjekliste til inspiration over indkøb, samt et dokument, der uddyber rådene til en mulig krisesituation.
Efter de nye kriseråd om et hjemmelager af mad og hygiejneartikler har supermarkederne mærket et øget salg.
Coop, der ejer supermarkeder som Kvickly, SuperBrugsen og 365discount, havde allerede mandag en fordobling i salget af enkeltvarer -- heriblandt vand.
Den anden dagligvarekoncern Dagrofa, der ejer supermarkederne Meny, Spar, Min Købmand og Let-Køb, oplevede også en fordobling på salget af varer som ris, pasta og konservesmad.
Når danskerne opfordres til at forberede sig grundigt på en krisesituation, skyldes det særligt, at det vil lette myndighedernes arbejde og håndtering, hvis befolkningen er forberedt.
Foruden vand og mad går rådene også på at have styr på sin beholdning af medicin samt hygiejnemidler som toiletpapir, hånddesinfektion og tamponer.
/ritzau/