I Australien er de så vilde med det danske kongehus, at ugebladet New Idea skruppelløst igen og igen skriver falske historier om den royale familie. I denne uge kunne de for tredje gang i år afsløre, at kronprinsesse Mary venter barn.

Så er den gal igen down under.

Det australske ugeblad New Idea, der med over én million Facebook-fans og lige så mange ugentlige læsere er et af Australiens største, har endnu engang ”afsløret”, at kronprinsesse Mary er gravid. Det afslørede de også tilbage i juli, ligesom de i maj kunne afsløre, at den danske kronprinsesse nu havde havde adopteret et barn og citerede hende for at sige ’Det er en stor glæde’.

Historierne er falske, og det er ikke første gang, at ugebladet, der har eksisteret siden 1902, har været kreative i deres forsidehistorier angående det danske kongehus.

»Magasinet er fyldt med utroværdige artikler især om Mary og prinsesse Catherine. Jeg har lige talt med en redaktør på AAP (Australsk nyhedsbureau, red.) og den korte karakteristik lyder: ’All crap’ (Ren lort, red.),« forklarer Niels Fjord, der arbejder som journalist i Sydney for Ritzau Bureau.

New Idea er svære at få i tale. Bladet reagerer ikke på BTs henvendelser. Deres mailadresser virker ikke. Artiklerne om det danske kongehus skrives af journalister med navne som ’Nikki Black’ og ’Lisa B’, som ikke har nogle kontaktoplysninger.

Historierne er altid baseret på anonyme kilder tæt på kongehuset. Indenfor de seneste par år har kilder, udover alle Marys graviditetshistorier, også kunne afsløre, at kronprins Frederik var utro, at han havde købt en ø til Mary i Tasmanien for ti millioner dollar og at dronning Margrethe for længst har abdiceret.

Det danske kongehus er i denne omgang ikke vendt tilbage på BTs forespørgsel om, hvordan man forholder sig til ugebladet. Kongehuset forholder sig ofte tavst og har kun en enkelt gang brugt krudt på rygterne. Da den verdenskendte engelske avis Daily Mail i 2015 ukritisk citerede New Idea for en historie om, at kronprinsesse Mary, baseret på Facebook-profiler, var blevet uvenner med sin australske del af familien, udtalte kongehusets kommunikationschef Lene Balleby til BT:

»Vi konstaterer, at der er tale om et åbenlyst misbrug. Det er desværre alt for nemt at lave falske profilsider, og i det her tilfælde, er det broderens identitet, der er blevet misbrugt.«

På New Ideas Facebookside er nogle af læserne også ved at være trætte af de opdigtede historier. De seneste Facebookopslag om, at kronprinsse Mary igen var gravid, får kommentarer som:

»Det her var også jeres breaking news i sidste uge« og:

»Haha, de royale er altid gravide uden, at der kommer nogen baby. De er efterhånden gravide hver tredje måned.«

I 2003 sagsøgte Hollywood-stjernen Penélope Cruz New Idea for at have skrevet, at hun havde en affære med en spansk skuespiller, mens hun var kæreste med Hollywood-kollegaen Tom Cruise. New Idea tabte sagen og måtte offentligt undskyld, at historien ikke var sand.

Senest har New Ideas australske konkurrent, ugebladet Woman’s Day, der også ofte har usædvanlige historier om kronprinsesse Mary, tabt en dyr retssag til skuespilleren Rebel Wilson om ærekrænkelse, hvilket fik den australske tv-station ABC News til at stille følgende spørgsmål:

»Spørgsmålet er nu, hvordan magasiner som Woman’s Day, NW, New Idea reagerer på dette. Vil de blive ved med at overdrive historie og bruge anonyme kilder, eller vil de ændre taktik for at undgå så dyre konsekvenser igen?«

Her kan du se en række af New Ideas seneste falske forsidehistorier om det danske kongehus:

Foto: New Idea
Vis mere

Foto: New Idea
Vis mere

Foto: New Idea
Vis mere

Foto: New Idea
Vis mere

Foto: New Idea
Vis mere

Foto: New Idea
Vis mere

Foto: 9
Vis mere

Foto: New Idea
Vis mere

Foto: New Idea
Vis mere

Foto: 13
Vis mere

Foto: New Idea
Vis mere

Ekspert: Kongehuset gør klogt i at holde mund

Hvad gør kronprinsesse Mary, når et australsk ugeblad igen-igen skriver, at hun er gravid, når hun slet ikke er det? Hun gør klogt i at holde mund, lyder det fra Kresten Schultz Jørgensen, der er kommunikationsekspert og stifter af LEAD Agency.

»Det er jo hamrende svært og et klassisk problem indenfor kommunikation, om du skal blande dig i al den nonsens, der siges. Hvis nogen er fulde af løgn, og du går ind i diskussionen, risikerer du at få snavs på fingrene. Hvis du kommenterer på løgnehistorier, kan du give offentligheden det indtryk, at der måske alligevel er noget om snakken. Så hvis noget er tilpas langt ude, så skal man bare gå uden om det.«

Kresten Schultz Jørgensen tilføjer, at vi mere end nogensinde skal være varsomme over for falske nyheder.

»Vi har lige haft en amerikansk valgkamp, hvor Donald Trumps kampagne indeholdt flere løgnehistorier end sande. Der er masser af fake news i omløb, og det kan komme til at fylde så meget, at man bliver nødt til at forholde sig til det.«

Han tror ikke, at det har nogle alvorlige konsekvenser for det danske kongehus, at et australsk ugeblad engang imellem skriver usande historier om dem.

»I det moderne samfund har vi flere forskellige offentligheder. Vi har Facebook og sociale medier, hvor kældermennesker sidder og dyrker deres eget halvfiktive univers, og så har vi en mere seriøs nyhedsoffentlighed. Så det får ikke nogle konsekvenser for det danske kongehus, at der sidder nogle mennesker på internettet og tror på de falske historier.«