Prinsesse Maries kavalergang er blevet det helt store samtaleemne i Danmark, efter at kongehuset er gået til modangreb på ugebladet Her & Nu.

Bladet skrev 30. september, at prinsesse Marie havde fået en brystforstørrende operation på en klinik i Litauen. En historie, som Her & Nu berigtigede i går, som følge af at kongehuset helt usædvanligt krævede et dementi.

Og nu forklarer pressechefen på Amalienborg, Lene Balleby, hvorfor det var nødvendigt at gå til modangreb:

»Det er det pure opspind fra ende til anden.«

Prinsesse Marie

De kongelige blander sig sjældent i den løbende strøm af skriverier, rygter og intime detaljer om deres privatliv, der florerer i landets medier, men med historien i Her & Nu er prinsesse Marie blevet trådt så hårdt over tæerne, at kongehuset valgte at reagere.

Ugebladets nyhed med overskriften ’Marie under kniven i Litauen: Nye bryster’ er løgn og latin, lød reaktionen fra hoffet, der i går helt udsædvanligt valgte at udsende en pressemeddelelse, hvoraf det fremgik, at prinsesse Marie aldrig har sat sine ben i Litauen – og heller ikke på klinikken Luxus Kirurgi, som ugebladet nævner navnet på.

marie

Lene Balleby, der er kommunikations- og pressechef i kongehuset, uddyber nu, hvorfor den kongelige familie har valgt at gå i rette med ugebladet.

»Vi er nødt til at stoppe en historie som denne, inden den går fra at være en usandhed til en myte og siden til en sandhed,« siger Lene Balleby til Berlingske.

Hun tilføjer, at kongehuset ved flere lejligheder har henvendt sig til medier angående urigtige oplysninger i artikler og indslag. Som oftest reagerer kongehuset dog ikke på de mange ’rygtebaserede historier’, som hun kalder dem:

»Det nye er her, at vi går offentligt ud. Pressen har opmærksomhed rettet mod kongehuset næsten døgnet rundt, men de kongelige skal have lov at have en privatsfære.«

marie

Lene Balleby tilføjer ifølge tv2.dk til Ritzau, at ’alle grænser er overskredet’.

Vil ikke afsløre kilder

Her & Nu har efterfølgende bragt en berigtigelse, hvor bladet erkender, at sladderhistorien var usand. Chefredaktør Erling Tind Larsen har dog sagt til BT, at rettelsen blev bragt for at beskytte kilderne.

»Da vi bliver kontaktet af kongehuset, tager vi igen kontakt til vores kilder, og de fastholder historien. Og vi vil jo til enhver tid beskytte vores kilder, derfor kan vi ikke uden at afsløre, hvem de er, føre bevis for, at vores påstand er rigtig. Derfor er det også en principiel beslutning, der gør, at vi hellere vil trække historien tilbage end at afsløre vores kilder. Folk skal vide, at når de fortæller noget til os, så fortæller vi ikke videre, hvem de er,« lød forklaringen fra Erling Tind Larsen.

Der blev truet med retssag af hoffet, ifølge eb.dk.

BT kontaktede i går direktøren for klinikken Luxus Kirurgi, Michael Dalgaard, som hverken ville be- eller afkræfte historien.

»Det er jo ingen hemmelighed, at vi har ret mange kendisser herovre fra hele Europa – både sportsfolk, reality-deltagere og skuespillere. Men vi er underlagt tavshedspligt, så vi må ikke udtale os om patienter, medmindre der ligger en særlig aftale. Derfor kan jeg hverken be- eller afkræfte historien,« siger direktør Michael Dalgaard til BT.

 

SMS

Hitter på Facebook

Mere fra Få første måned for 9 kr.