Det står definitivt klart: Flere virksomheder må nu sige farvel til titlen som Kongelig Hofleverandør, når ordningen helt udfases i 2030.

104 danske virksomheder har kunnet bryste sig af den royale blåstempling, og ifølge flere virksomheder har det ikke været uden betydning.

En af de virksomhedsejere, der har mærket effekten af det kongelige våbenskjold på facaden, er indehaveren af blomsterforretningen Bering House of Flowers.

»Det er svært at sige, hvornår der skete et decideret boom i forretningen, men jeg kan bare se, at der er mange turister, som synes, det er fantastisk, når de kommer til København, og der hænger billeder af regenten,« siger indehaver Bjarne Als, som i 20 år har været hofleverandør.

Bjarne Als har arbejdet i Bering House of Flowers i 40 år og overtog den fra den tidligere ejer og lærermester, Erik Bering.
Bjarne Als har arbejdet i Bering House of Flowers i 40 år og overtog den fra den tidligere ejer og lærermester, Erik Bering. Privatbillede

Det samme oplever direktør og indehaver i A.C. Perchs Thehandel, som i 22 år har kunnet bryste sig af den fornemme titel.

»Når turister kommer til København, så er det jo noget, de går efter, og flere kommer ind og spørger, hvad det er for en te, de drikker på slottet,« siger Stine Hincheldey Alwén, som er femte generation i te-forretningen, som hun driver sammen med sin bror.

»Kongehuset har dog været åbne omkring det, og vi var derfor mentalt forberedte på det, selvom det selvfølgelig er ærgerligt. Vi har nemlig oplevet, at det har kunne sparke nogle døre ind i udlandet,« påpeger direktøren i A.C. Perchs Thehandel.

Hun tror dog ikke, at økonomien vil blive negativt påvirket af den manglende titel:

Stine Hincheldey Alwén og Christian Hincheldey takkede for overdragelsen af retten til at kalde sig Kongelig Hofleverandør, som næste generation i A.C. Perchs Thehandel, mens forrige generation, Henning Ravn fulgte dem på vej.
Stine Hincheldey Alwén og Christian Hincheldey takkede for overdragelsen af retten til at kalde sig Kongelig Hofleverandør, som næste generation i A.C. Perchs Thehandel, mens forrige generation, Henning Ravn fulgte dem på vej. Bjarne Luthcke

»Det håber og tror jeg bestemt ikke. Vi har eksisteret i mange år, og mon ikke folk har valgt os af andre grunde.«

I Bering House of Flowers deler man samme håb:

»Der er jo ingen, der ved, hvad fremtiden bringer. Men altså, jeg tænker, vi har et godt brand, så det kommer nok ikke til at berøre os synderligt. Når det er sagt, har vi været utrolig stolte,« siger Bjarne Als og tilføjer:

»Det har på en måde gjort, at vi hver dag lige har skullet kigge os selv over skulderen for at se, om vi gør det godt nok, og det vil vi bestræbe os på at fortsætte med,« understreger han.

Hos den kongelige vinleverandør Kjær & Sommerfeldt tager man situationen med sindsro:

Kjær & Sommerfeldts administrerende direktør og ejer, den tidligere VM-spiller i ishockey Mads Stensgaard, med diplomet med teksten: Hans Majestæt Kong Frederik IX af Danmark har allernådigst behaget at tillægge Kjær & Sommerfeldt A/S, København, prædikat af Kongelig Hofleverandør. 
Kjær & Sommerfeldts administrerende direktør og ejer, den tidligere VM-spiller i ishockey Mads Stensgaard, med diplomet med teksten: Hans Majestæt Kong Frederik IX af Danmark har allernådigst behaget at tillægge Kjær & Sommerfeldt A/S, København, prædikat af Kongelig Hofleverandør. 

»Det bliver så en del af vores snart 150 år lange historie. Nu stopper Kongehuset med det prædikat, men det er ikke noget, der kommer til at påvirke vores forretning som sådan,« siger direktør Mads Stensgaard og tilføjer:

»Jeg skal ikke være dommer over beslutningen, som Kongehuset har truffet. Det er en beslutning, som passer fint i forhold til, hvad de vil, og det respekterer vi selvfølgelig fuldstændig.«

Et lille håb forude
Virksomheder kan dog ansøge Rigsarkivet om at få lov til at bruge kongekronen i deres logo, hvis anvendelsen kan begrundes historisk.

En af de virksomheder, som har besluttet sig for det, er Carlsberg, hvis logo prydes af en kongekrone.

»Det har vi til hensigt at søge tilladelse til for at understrege den historiske forbindelse, der i over hundrede år har været mellem Kongehuset og Carlsberg,« siger kommunikationschef for Carlsberg, Kenni Leth, til Ritzau. En lignende ansøgning overvejes nu også i A.C. Perchs Thehandel:

»Vi har ændret vores logo, men det vil være rigtig fint på måske forklæder og lignende, hvis vi fortsat må bruge kronen efter så mange år,« afslutter Stine Hincheldey Alwén.