Kongehuset laver normalt ikke reklame, og det er derfor også en fejl, at prins Nikolai er sat i forbindelse med promovering af et navngivet biludlejningsfirma.

'Kongelige markedsfører ikke virksomheder eller produkter.' Sådan lyder meldingen fra kongehusets kommunikationsafdeling, efter et billede af prins Nikolai, der angiveligt reklamerer for en Renault Clio fra udlejningsfirmaet Sixt, er begyndt at florere på internettet.

På billedet kan man se, at det formentlig er en pressemeddelelse, der blev udgivet fredag eftermiddag klokken 14.43 af udlejningsfirmaet.

Her ses prins Nikolai siddende på køleren af en sort Renault, og ved siden af ham er en mand klædt i biludlejningsfirmaets farver.

På billedet over prinsen og bilen står der 'Prins Nikolai har valgt bil på abonnement fra Sixt All-inclusive.'

Selvom det ser ud til, at Sixt har været afsender på nyheden, så er det i hvert fald ikke længere muligt at finde den blandt virksomhedens pressemeddelelser på hjemmesiden.

Fra kongehusets side er man bekendt med situationen, og det går imod deres generelle retningslinjer, at prinsen er sat i forbindelse med promoveringen af en bestemt virksomhed og deres produkter.

'Prins Nikolai beklager fejltagelsen, som der nu er rettet op på,' lyder det fra kongehusets kommunikationsafdeling.

Selvom man fra kongehusets side erkender, at prinsen har medvirket til at reklamere for Sixt, var det ikke muligt at få at vide præcist, hvad aftalen mellem prinsen og firmaet indeholdt.

Senere på måneden er prins Nikolai, som ikke modtager apanage, booket til at skulle gå modeshow i den japanske hovedstad, Tokyo, for det anerkendte modefirma Dior.

Tidligere på året forlod den 19-årige prins Hærens Sergentskole, og grevinde Alexandra udtalte i den forbindelse igennem sin sekretær, at han nu ville passe sin modelkarriere.

B.T. har forsøgt at få en udtalelse fra biludlejningsfirmaet Sixt, men det er ikke lykkedes.