Prins Joachim mangler et nyt fokus i sit arbejde efter salget af Schackenborg Slot.

Det mener kongehusekspert og adjunkt ved University College Sjælland, Lars Hovbakke Sørensen.

»Der er ingen tvivl om, at det ville gøre prins Joachim meget mere populær i befolkningen, hvis han finder sig et område, der er hans, som han kan dyrke, og som skiller ham ud fra de andre i Kongehuset,« siger han til BT.

Onsdag aften står prinsen frem i TV 2-dokumentaren ’Den anden prins’, hvor han blandt andet fortæller om sit forhold til kronprins Frederik, ligesom han fortæller, at han ikke er så kedelig og snobbet, som befolkningen måske tror.

»Jeg er en følsom person. Jeg er også en person, som har lært at holde en vis fremtoning, uanset om det er i store officielle begivenheder, eller om det er helt nede som privatperson, der går hen ad gaden. Der har jeg fået et ry for at være en stivstikker, det har ført til, at så er jeg automatisk arrogant,« siger han i dokumentaren.

Men det gør det ikke alene at træde frem i spotlyset på den måde, påpeger Lars Hovbakke Sørensen.

»Når dronningen holder sine nytårstaler, taler hun aldrig om sig selv men kommer i stedet med nogle overordnede betragtninger om samfundet. Det ser vi ikke noget af fra prins Joachims side i dokumentaren, og det er sådan noget, der kunne gøre ham mere relevant.«

Han fremhæver kronprinsesse Mary som en kongelig, der dygtigt har formået at kaste sig over områder som kvinder, børn og fødevarer og gjort det til sin niche, mens hendes mand, kronprins Frederik, beskæftiger sig meget med idræt og folkesundhed, hvilket hans sæde i Den Internationale Olympiske Komité også understreger.

Spørgsmålet er så, hvad den landmands-uddannede prins Joachim passende kunne kaste sig over. Siden 2005 har han arbejdet som særlig sagkyndig for forsvarschefen, og netop det militære område kunne være et bud på et fremtidigt fokusområde, mener Lars Hovbakke Sørensen.

»Han kunne godt gøre noget mere ud af det – eller han kunne hellige sig Danmarks internationale relationer. Han kunne også forsøge at gøre noget for de dele af landet, der ikke er hovedstaden. Der er mange muligheder,« mener Lars Hovbakke Sørensen, som peger på, at prinsens nye fokusområde passende kunne have været præsenteret i dokumentaren, som han beskriver som ’usædvanlig’.

»Det er opsigtsvækkende, at kongehuset åbner op på den måde. Det vil nogen sikkert synes er rigtig fint, mens andre mener, at vi kommer for tæt på. Men det er klart den moderne version af kongehuset, vi ser her,« siger Lars Hovbakke Sørensen.

Prins Joachim har tidligere erkendt, at salget af Schackenborg var et personligt nederlag, hvilket han også nævner i dokumentaren.