I Norge herskede der sidste år stor debat om, hvorvidt prinsesse Märtha Louise skulle bruge sin prinsesse-titel til sine kommercielle forretninger.

Og nu er den gal igen, skriver norske Børsen.

For selvom Märtha Louise svor, at det var slut med at bruge sine kongelige forbindelser i private forretninger, mener eksperter, at hun har gjort netop det.

Prinsessen har nemlig oprettet et nyt aktieselskab, som har fået navnet PML International. Og de tre første bogstaver står lige præcis for, hvad man kunne forestille sig.

Manager Carina Scheele Carlsen har nemlig bekræftet over for avisen, at PML står for 'prinsesse Märtha Louise'.

Noget, der ikke er acceptabelt ifølge medieekspert Gunnar Bodahl-Johansen.

»Så længe Märtha går ind i en forretningsrolle og bruger en titel eller et navn, som er i nærheden af at kunne identificeres med prinsesserollen, er det en helt uacceptabel sammenblanding af rollerne,« siger han.

Han bakkes op af en markedsføringsekspert, som siger, at det giver gnidninger for hende og kongehuset, at hun vælger det navn.

Her ses prinsesse Märtha Louise sammen med sin kæreste, Durek Verrett, ved foredraget 'Prinsessen og shamanen.'
Her ses prinsesse Märtha Louise sammen med sin kæreste, Durek Verrett, ved foredraget 'Prinsessen og shamanen.' Foto: Carina Johansen
Vis mere

Manager Carina Scheele Carlsen forsikrer dog om, at man ikke har tænkt sig at bruge navnet, når prinsessen er ude på opgaver eller i markedsføringen. Derfor er der ikke noget problem med valget af navn.

Manageren vil dog ikke uddybe, hvorfor man tog beslutningen om at kalde firmaet det, man gjorde.

Debatten startede i første omgang, da prinsesse Märtha Louise tog på foredragsturné med sin kæreste, Durek Verrett, som er selverklæret shaman. Her brugte de navnet 'Prinsessen og shamanen', når de delte spirituelle erfaringer med publikum.

Da man så besluttede, at den 48-årige prinsesse gik over grænsen i markedsføring af projektet, gik hun på sin Instagram-profil for at klargøre, at den form for markedsføring var fortid.

'Jeg skal fra nu af ikke bruge min prinsessetitel i kommerciel sammenhæng. Det vil sige, at jeg i kommercielle sammenhænge bare bruger Märtha Louise,' lød det.

Det kunne dog se ud, som om hun har haft svært ved at finde ud af, præcis hvor grænsen gik. For dette forår var den gal igen, som man kan læse mere om her.