Bør man vide, at man skal have sin billet klar, inden man stiger på bussen – eller bør kontrollører generelt bare have lidt mere medmenneskelighed? 

I disse dage er Rejsekortet ved at blive udfaset, og fra på mandag er det lille fysiske kort til offentlig transport ikke længere muligt at bruge – og er i høj grad blevet erstattet af apps.

En sådan app sad Mette Østergaards 13-årige søn og fumlede med tirsdag eftermiddag, da han baksede sig ind i bussen på sin nye vej hjem fra skole.

»Han brækkede armen i sidste uge, så han må tage bussen i stedet for at cykle,« fortæller indholdsdirektør på Podimo, Mette Østergaard, om sønnen.

»Så han stiger på og skal lige sætte sig ned for at få ordentlig fodfæste – han er bange for at vælte og har hænderne fulde – og så finder han sin telefon frem og tjekker ind,« forklarer hun.

Men den billet var altså ikke god nok for den kontrollør, der kom lige i hælene på Mette Østergaards 13-årige søn.

ILLUSTRATIVT. Mette Østergaards søn fik en bøde i bussen, fordi han først tjekkede ind derinde, ligesom han var vant til det fra de fysiske Rejsekort-standere, der nu er næsten udfaset. Foto: Sebastian Elias Uth/Ritzau Scanpix

»Hun konstaterer køligt, at han ikke har haft tjekket hurtigt nok ind,« sukker Mette Østergaard.

For sønnen får så en bøde på 500 kroner, fordi han ikke havde købt sin billet, inden han steg på bussen.

»Der kunne man godt have håbet på én, der havde aflæst situationen og sagt: 'Jeg kan godt se, at du er lidt besværet, men man skal tjekke ind før, man stiger ind nu, husk det lige til en anden gang'.«

Kan man ikke også sige, at bøden netop er det, der gør, at han husker det næste gang?

»Det har han i hvert fald helt sikkert lært, så på den måde hjælper et rap over nallerne, det er jo pointen med bøder, men hvis vi mister situationsfornemmelsen og kaster vores børn ud i et system, der kun behandler dem som tal, så mister vi noget af det, som gør os til mennesker.«

Det fysiske Rejsekort bliver erstattet af et nyt fysisk kort kaldet Basiskort, mens Rejsekortet skal køre videre som app, ligesom DSB også har tilføjet tjek ind-funktionen i deres app. Foto: Sebastian Elias Uth/Ritzau Scanpix

Hos Movia understreger man dog overfor B.T., at der altså skal tjekkes ind inden påstigning, hvis man bruger apps til sin billet.

»Det kan passageren gøre hjemmefra eller ved stoppestedet, når man venter på bussen,« oplyser Movia.

»Sådan er reglerne for at sikre, at der ikke er tvivl om, at du som passager har en gyldig billet hele rejsen. Det er passagerens ansvar at få købt billet, før rejsen begynder,« lyder det videre.

Men Mette Østergaards søn var altså forvænt fra det fysiske Rejsekort, som man tjekker ind på en stander inde i bussen.

»Danmark er jo særligt kendt for at have en tillidsbaseret kultur, og det håber jeg ikke går af fløjten i et forsøg på at leve stramt op til alle regler,« lyder det fra indholdsdirektøren.

Kunne din søn ikke også bare have købt sin billet, da han sad ned ved busstoppestedet og ventede?

»Bøden er rettidig, reglerne er jo, at man tjekker ind, inden man går ind, så det er ikke det, jeg anfægter,« slår Mette Østergaard fast.

»Det er i højere grad, at en kontrollør i sådan en situation ikke har lidt situationsfornemmelse og ser et barn med en brækket arm, der ikke ønsker at snyde.«

Mette Østergaard er tidligere chefredaktør på Berlingske og nuværende indholdsdirektør på Podimo. Og så er hun mor til en 13-årig dreng, der tirsdag fik sig en grim lærdom i bussen. Foto: Linda Kastrup

For Mette Østergaard handler det nemlig i højere grad om, at det, hun kalder »bødemaskinen«, er gået for vidt.

»Hvis vi ikke kan møde hinanden i øjenhøjde, så kan vi lige så godt lave irisscanninger af, om man har betalt eller ej. Det, der gør os til mennesker, er, at vi faktisk kan aflæse en situation og har lidt konduite.«

Sønnens bøde er da heller endnu ikke betalt, og beslutningen om, hvorvidt den skal klages over i stedet, venter også lidt, indrømmer Mette Østergaard.

»Det er ikke beløbet, men debatten om, om vi er blevet lidt for regelrette og rigide som samfund,« understreger hun.

Kan du da huske en tid, hvor der ikke var nultolerance i busserne, og man ikke syntes, at folk der delte bøder ud var lidt stride?

»Det kan godt være, jeg har et nostalgisk billede af, hvordan det var engang, men vi skal passe på, at vi ikke bliver et samfund, hvor vi kun står på vores ret og ikke har plads til nuancerne,« understreger Podimo-direktøren.

Mette Østergaard har delt sin frustration i et opslag på Instagram, og her oplever hun også, at det ikke kun er hendes søn, der har svært ved overgangsfasen fra Rejsekortets lukning.

»Jeg har nærmest oplevet det som lidt en public service-oplysning, hvor folk nu finder ud af, at man skal tjekke ind inden og ikke i bussen som med det gamle fysiske kort,« lyder det.

Movia har ligeledes opfordret Mette Østergaard til at klage over bøden.

»Vi lytter altid til kundehenvendelser for at lære af situationer og vurdere, om vi kan gøre ting bedre,« oplyser Movia til B.T.

»Der er mulighed for at klage over en kontrolafgift. Alle klager bliver behandlet individuelt af en sagsbehandler i Movia på baggrund af oplysninger fra passageren, kontrolløren og busdata,« lyder det til slut.

Herunder kan du se Mette Østergaards opslag om sønnens bøde.