Efter den sidste løbetur på mandagens Royal Run-rute fortalte kong Frederik, at Kongefamilien skulle hjem og have ‘spaghetti og noget kødsovs’ til aftensmad.

Få timer senere delte Kongefamilien et billede af aftensmåltidet på Kongehusets instagramprofil - og det var en mere end almindeligt god idé, vurderer kommunikationsekspert Anna Thygesen

»De viser, at de er ligesom alle andre. Hvis nogen tror, de skal hjem og have kaviar og frølår, så viser de her, at de er i øjenhøjde,« siger Anna Thygesen og tilføjer:

»Det er så meget i øjenhøjde, og de rammer virkelig børnefamilien-segmentet. Mange vil sidde og tænke: Det er også det, vi får om onsdagen, når vi ikke har tid til andet. Ej de er ligesom os!«

Kommunikationsekspert Anna Thygesen.
Kommunikationsekspert Anna Thygesen. Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Ifølge Anna Thygesen er det også kommunikationsmæssigt godt set, at man leverer på det, man har sagt på live tv, at man gør.

»Jeg tror ikke, de har haft en plan om, at der skal et spaghettibillede på Instagram klokken dit og dat, men han siger det på tv, og så gør de det bare - og det virker,« siger Anna Thygesen.

Kommunikationseksperten påpeger, at selve den spaghetti bolognese familien spiser, bestemt ikke er noget, mange måske vil forbinde med kongelig mad - og det er faktisk ganske smart.

»Det er en fin tallerken, men ellers kunne det lige så godt være den ude fra Ikea. Det er meget folkeligt, og der er da også 50.000, der har liket det.«

I kommentarfeltet til opslaget kan man se at nogle mener, at pastaen måske kunne være lavet en anelse lækrere.

Stjernekok på den københavnske Michelin-restaurant Geranium, Rasmus Kofoed, tilbyder blandt andet at lave en plantebaseret version til familien næste år.

TV 2’s Italien-korrespondent Eva Ravnbøl bliver i kommentarsporet også bedt om at kommentere måltidet, men svarer ‘Ved ikke, om jeg tør’.

Men den slags betyder ikke meget for Kongehuset, for flertallet af danskerne er et helt andet sted.

»Det er en balancegang, hvor det kan virke for stylet, for Hr. og Fru Danmark spiser altså ikke den fine pasta, de spiser den på billedet,« siger Anna Thygesen og tilføjer:

Kongefamilien heppede traditionen tro løberne, efter de selv var kommet i mål.
Kongefamilien heppede traditionen tro løberne, efter de selv var kommet i mål. Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

»Det er værre at blive anklaget for at være snobbet og fine på den end at være for folkelige.«

Anna Thygesen påpeger, at der givetvis vil være republikanske stemmer eller andre, der vil mene, at sådan et billede er lidt for tykt, men selv hvis folk skulle brokke sig, så vil mange stå klar til at forsvare Kongehuset.

»Der er ingen, der ikke er oppe at køre over det Royal Run, og hvis du brokker dig, så forstærker du bare de andre stemmer, der er fans af Kongehuset,« siger kommunikationseksperten.

Overordnet set, mener Anna Thygesen altså, at sådan en royalt spaghettibillede er godt kommunikationsarbejde fra Kongehusets side.

»Det er virkelig godt set, og det er endnu et tegn på, at de følger en strategi om at være i øjenhøjde.«

»Der skal være et alternativ til diademer, fester og det fine. De skal også trække det ned på jorden, og det lykkes de virkelig med her,« siger Anna Thygesen.

Royal Run blev mandag løbet i byerne Ribe, Viborg, Horsens, Korsør og København. Du kan læse B.T.'s dom over dagen her.