Kærestetid og arbejde går tilsyneladende hånd i hånd for greve Nikolai og Benedikte Thoustrup i disse dage.

Parret er nemlig i disse dage Island på en tur, hvor de begge er inviteret af outdoor-mærket 66North.

Greve Nikolai har gjort det til sit brand at lave få og meget udvalgte samarbejder med absolutte luksusbrands som Cartier, Armani og Georg Jensen.

Derfor er denne sponsorerede tur også noget af et nybrud.

Det mener lektor ved SDU og ekspert i royal branding, Jannek K. Sommer.

»Det er et interessant brud med de typiske luksus-designerbrands grev Nikolai er mest kendt for at lave aftaler med, så at han pludselig fokuserer på et outdoor-mærke er et nybrud for ham,« siger lektoren.

Han påpeger dog, at selvom det tilsyneladende er et ret markant skifte for den royale influencer - så giver det faktisk god mening på flere parametre.

»Selvom ’outdoor’ er et nyt udtryk for grev Nikolai, giver det faktisk god mening at samarbejde med 66 North, fordi det er et såkaldt heritage brand, der baserer sin positionering på Islands nationale historie,« siger Jannek K. Sommer og tilføjer:

»Derfor er det faktisk et ret godt match. Den danske kongefamilie har en lang tradition med at besøge Island, og der er en gensidig kulturel respekt landende imellem.«

Jannek K. Sommer mener dog, at grev Nikolai skal passe en smule på og tænke sig ekstra godt om, før han rokker ved det brand, der i øjeblikket fungerer enormt godt for ham.

Grev Nikolai har skabt sig et stærkt brand på at samarbejde med udvalgte luksusbrands.
Grev Nikolai har skabt sig et stærkt brand på at samarbejde med udvalgte luksusbrands. Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

»Hvis han vil fortsætte med at udvide den portefølje af brands han samarbejder med, så kan det gå hen og blive en anelse mudret. Kender man ham for designerherretøj og luksusbrands, outdoor eller noget helt tredje? Det kan godt skabe unødvendig forvirring,« forklarer Jannek K. Sommer.

»Hvis han som influencer ender med at tage alt ind, så risikerer han at blive opfattet som lidt af en vendekåbe, og så vil han miste den autenticitet han har brugt lang tid på at opbygge,« lyder det fra brandingeksperten.

Ser man på parrets promovering af deres samarbejde med 66North, er der også en markant forskel, som Jannek K. Sommer studser over.

Mens Benedikte Thoustrup deler opslag fra turen på sin instagram profil - hvor hun også deklarerer, at hun er inviteret af brandet, så har grev Nikolai blot delt såkaldte stories fra samarbejdet.

Grev Nikolai og Benedikte Thoustrup fotograferet ved modeugen i København i august.
Grev Nikolai og Benedikte Thoustrup fotograferet ved modeugen i København i august. Lucia Sabatelli/Ritzau Scanpix

»Det er en smule spøjst, for man skulle tro, at når en virksomhed vælger at sponsorere en kendt influencer, så er der nogle klare forventninger om, hvad man får ud af samarbejdet.«

»Og noget kunne tyde på, at de har accepteret, at Nikolai ikke frontfigur,« siger Jannek K. Sommer.

Generelt påpeger han dog, at det virker som om, grev Nikolai og Benedikte Thoustrup i den grad har harmoni i deres samarbejde - hvor Thoustrup også får lov til at tage en hel del centerplads, selvom grev Nikolai isoleret set er det stærkeste brand.

»Hun vil jo tydeligvis have en ligeværdig plads, og det sender også et stærkt feministisk budskab, at hun ikke bare er med greven under armen,« siger Jannek K. Sommer.