Menneskelig, majestætisk og raffineret.

Det nye officielle portræt af dronning Margrethe vækker på mange måder begejstring hos forfatter og kunsthistoriker Thyge Christian Fønss-Lundberg. Men der mangler alligevel noget, vurderer han.

Det var mandag, at kongehuset efter otte år udgav et nyt officielt gallaportræt af Dronning Margrethe 2. – taget af fotograf Per Morten Abrahamsen.

Billedet, der blev taget i sommer i anledning af monarkens 80-års fødselsdag, viser Dronningen i Kuppelsalen på Fredensborg Slot, hvor hun er iført en smuk, lang velourkjole og smilende kigger på fotografen.

Ifølge Thyge Christian Fønss-Lunderberg gør billedet det, det skal: viser beskueren, at man ser på en dronning.

»Umiddelbart synes jeg, at det er et meget vellykket billede. Vi har en rigtig flot dronning, og hun holder sig godt. Det er en meget majestætisk dronning. Når man ser et billede af hende, er man aldrig i tvivl om, at det er dronningen, man ser. Hun udstråler værdighed og betydning,« siger han.

Billedet er taget i frøperspektiv, så Dronningen kigger ned på folket, mens beskueren kigger op på hende.

»Kompositionen er meget gammeldags, men samtidig er hun afbilledet smilende, og det opbløder indtrykket af kongelighed. Så essensen må være, at det er majestæt og menneske foreviget,« siger kunsthistorikeren, der er specialist i kongelige portrætter og netop har udgivet bogen 'Kongelige portrætter i 500 år'.

Det er nok ikke et tilfælde, at Dronningens nye gallaportræt er taget i kuppelsalgen på Fredensborg, mener kunsthistoriker.  På billedet er Dronningen iført sit såkaldte Perlepoire-sæt, der består af et diadem, en halskæde, et sæt øreringe og en broche med brillanter ligesom hun poserer med Elefantordenen i skærf, Frederik IX's ordensportræt, Dannebrogordenens storkommandørkors og Elefantordenens bryststjerne.
Det er nok ikke et tilfælde, at Dronningens nye gallaportræt er taget i kuppelsalgen på Fredensborg, mener kunsthistoriker.  På billedet er Dronningen iført sit såkaldte Perlepoire-sæt, der består af et diadem, en halskæde, et sæt øreringe og en broche med brillanter ligesom hun poserer med Elefantordenen i skærf, Frederik IX's ordensportræt, Dannebrogordenens storkommandørkors og Elefantordenens bryststjerne. Foto: Per Morten Abrahamsen
Vis mere

Han hæfter sig ved, at Dronningen på billedet smiler mere, end hun har for vane på portrætter – og at det måske skyldes, at hun i en alder af 80 år er et rigtig godt sted i sit liv.

»Hun har været et godt statsoverhoved, hendes familie klarer sig godt, og de kommende generationer er kørt i stilling,« siger han. »Der er al mulig grund til at smile.«

Billedet er taget på Fredensborg Slot – og det er næppe tilfældigt.

»Jeg tror, det er meget symbolsk, at hun står i kuppelsalen på Fredensborg, der er et af de fineste kongelige rum, vi har, og hvor den aflyste 80-års fødselsdag skulle afholdes. Jeg tænker, at kjolen måske har været syet til fødselsdagen,« siger kunsthistorikeren, der også fremhæver en speciel detalje.

Dette billede af dronning Margrethe er også taget af Per Morten Abrahamsen og blev udsendt i forbindelse med Dronningens 80 års fødselsdag. Dronningen ses  i sit arbejdsværelse på Fredensborg.
Dette billede af dronning Margrethe er også taget af Per Morten Abrahamsen og blev udsendt i forbindelse med Dronningens 80 års fødselsdag. Dronningen ses  i sit arbejdsværelse på Fredensborg. Foto: Fotograf Per Morten Abrahamsen
Vis mere

»Noget raffineret ved billedet er, at hun står foran et hjørne af salen. Det vil sige, at alle linjer i billedet fører frem til hendes figur. Så hun kommer helt automatisk til at være i centrum.«

Selv om Thyge Christian Fønss-Lunderberg vurderer billedet til at være ganske godt, så er det dog ikke helt i topkategorien af royale portrætter.

Han mener ikke, at det har helt samme niveau som de portrætter, som den legendariske og nu afdøde hoffotograf Rigmor Mydtskov tog.

»Det er et godt billede, men jeg synes på ingen måde, at det er 'Rigmor Mydtskov'-kvalitet. Hun kunne et eller andet med billederne, så de kom til at se mere portrætagtige ud. Hun kunne komponere dem, så de lignede de gamle kongelige portrætmalerier. Og ikke mindst kunne hun placere sine kongelige modeller i de fornemme slotsrum, så det hele gik op i en højere æstetisk enhed,« siger han og tilføjer, at Rigmor Mydtskov havde en særlig kemi med Dronningen:

Rigmor Mydtskov var i mange år Dronning Margrethes officielle fotograf. Her ses hun med et af de billeder, hun har taget.
Rigmor Mydtskov var i mange år Dronning Margrethes officielle fotograf. Her ses hun med et af de billeder, hun har taget. Foto: Claus Lunde
Vis mere

»Hun fik altid det bedste frem i Dronningen.«

Ifølge Thyge Christian Fønns-Lunderberg virker det til, at kongehuset har haft svært ved at finde en fast fotograf, efter Rigmor Mydtskov stoppede.

»Siden hun døde, har man prøvet mange forskellige kongelige fotografer. Men det er, som om man stadig leder efter den rigtige,« siger han.

Han synes desuden, at billedet ser lidt for photoshoppet ud.

Det nye gallabillede er flot, men ikke helt på nivaeu med dem, som Rigmor Mydtskov (billedet) har lavet af Dronningen, mener kunsthistoriker.
Det nye gallabillede er flot, men ikke helt på nivaeu med dem, som Rigmor Mydtskov (billedet) har lavet af Dronningen, mener kunsthistoriker. Foto: Claus Lunde
Vis mere

»Det er, som om baggrunden er taget for sig – og Dronningen er taget for sig og så klippet sammen,« siger han.

Han forklarer, at de fleste fotografer redigerer deres billeder, og at 'det virker, som om det er Abrahamsens stil at vise, at det er en sammensat virkelighed, vi ser'.

Det nye officielle gallabillede af Dronningen bruges blandt andet som gave til andre statsoverhoveder.

Det bruges også til at hænge på ambassader og politistationer.

Thyge Christian Fønss-Lunderberg kaldet det nye gallaportræt for 'raffineret'.
Thyge Christian Fønss-Lunderberg kaldet det nye gallaportræt for 'raffineret'. Foto: Suste Bonnén
Vis mere