»Det her er et klart vink med en vognstang til prins Nikolai.«

Søren Jakobsen, journalist og forfatter til flere bøger om det danske kongehus, er ikke i tvivl om, hvorfor kongehuset går ud og beklager på den 19-årige prins' vegne, at han har optrådt i en reklame for biludlejningsfirmaet Sixt.

’Kongelige markedsfører ikke virksomheder eller produkter. Prins Nikolai beklager fejltagelsen, som der nu er rettet op på,’ lyder det fra kongehusets kommunikationsafdeling.

Det sker, efter et billede af prins Nikolai - der angiveligt reklamerer for en Renault Clio fra biludlejningsfirmaet - er begyndt at florere på internettet.

Her ses prins Nikolai til gallataffel på Christiansborg Slot i anledning af Kronprinsens 50-års fødselsdag i maj.
Her ses prins Nikolai til gallataffel på Christiansborg Slot i anledning af Kronprinsens 50-års fødselsdag i maj. Foto: Henning Bagger
Vis mere

»Det er ikke sket før, at kongehuset har fundet det nødvendigt at irettesætte et af sine medlemmer for at lave reklame,« siger Søren Jakobsen.

Han mener, at det danske kongehus med dronning Margrethe i spidsen har gjort det helt rigtige ved at beklage fejlen.

»Der er grænser for, hvad man kan tillade sig som prins, og at deltage i markedsføring for private firmaer er en klar overskridelse af den grænse. Titlen forpligter - ellers risikerer kongehuset at miste sin aura, og sker det, vil det miste sin eksistensberettigelse,« siger Søren Jakobsen og fortsætter:

»Med den karriere, prins Nikolai har valgt, bevæger han sig ind i en gråzone, hvor han virkelig skal passe på, hvad han gør. Især fordi det tyder på, at han ikke har fået den nødvendige vejledning i, hvad man må og ikke må som prins, af sin mor, grevinde Alexandra,« siger den royale ekspert med henvisning til prins Nikolais karriere som fotomodel.

Billedet, som fik kongehuset til at skride til en beklagelse, viser prins Nikolai siddende på køleren af en sort Renault. Ved siden af ham er en mand klædt i biludlejningsfirmaets farver.

'Prins Nikolai har valgt bil på abonnement fra Sixt All-inclusive,' lyder teksten over billedet.

På billedet kan man se, at det formentlig er en pressemeddelelse, der blev udgivet fredag eftermiddag klokken 14.43 af udlejningsfirmaet.

Selvom det ser ud til, at Sixt har været afsender på nyheden, er det ikke længere muligt at finde den blandt firmaets pressemeddelelser.

Via sin privatsekretær, Helle von Wildenrath Løvgreen, oplyser grevinde Alexandra til B.T., at hun ikke har nogen kommentarer til sagen.