Frederik og Mary er millioner værd i pr-værdi for virksomhederne, men de kongelige skal passe på med ikke at tage imod for mange gaver, mener ekspert.

Når vores kronprinsesse hopper i de dyreste danske designertøj, er der ofte tale om tøj, hun har fået foræret af virksomheder, der ønsker at fremme salget af deres tøj. Det samme gælder, når hendes mand går ombord på sin sejlbåd, eller da kronprinseparret trillede deres nyfødte tvillinger rund i eksklusive Odder barnevogne.

En ny bog sætter fokus på regnen af gaver, som konstant strømmer mod kongehuset. Især kronprinseparret modtager gerne gaver i form af alt fra bleer, tøj til rejser og dyre biler. Det beskriver journalisten Jens Høvsgaard i bogen 'Det koster et kongerige,' som netop er udkommet. 

Men de kongelige skal passe på med ikke at tage imod for mange gave, og for det meste skal de faktisk sige pænt nej tak. Det mener administrerende direktør i branding-virksomheden Lead Agency, Kresten Schultz Jørgensen.

- De skal sige nej til mere, end de siger ja til. Der skal returneres rigtig mange gaver. Og måske også flere, end der bliver i dag, siger han.

For det er ikke altid giveren forærer gaven uden at forvente noget til gengæld, når erhvervslivet kaster dyre forbrugsgoder efter de kongelige.

Det er nemlig en rigtig god forretning for virksomhederne, hvis de kan få kronprinsessen til at gå i deres tøj, eller hvis Frederik sætter sig bag rettet i deres bil.

- Det er branding på allerhøjeste niveau. Når nogen anbefaler dit produkt ved at bruge det, så er det en reklameværdi, som ikke kan købes for penge, siger Kresten Schultz Jørgensen og tilføjer:

- Det her handler ikke om pris eller nytteværdi. Det handler om signaler og identitet. Og her er det aller bedste pejlemærke, hvilke andre mennesker, der også bruger produktet. Kongehuset er kendetegnet ved, at de ikke lader sig påduttet et bestemt brand, og derfor er det også forbløffende, at det nogle gange lader sig gøre alligevel, siger han.

Sune Bang, som er direktør i Kommunikationsbureauet København forklarer, hvorfor det er særligt attraktivt for virksomhederne at forære gaver til kongefamilien.

- De kongeliges værdi er det ypperste inden for kendte mennesker. Man kommer ikke højere. Og der er rigtig mange, der følger det, de gør. En del af dem, der giver gaver, gør det, fordi de støtter op i vores samfundsopbygning. Og så er der den anden del, der handler om, at man vil deltage i noget, der er attraktivt. Man bliver en del af deres historie, siger Sune Bang.

Husk at sige nej!

Men hvor går grænsen? Risikerer de kongelige ikke at blive beskyldt for bestikkelse, hvis de tager imod alt for gavmilde gaver? Her er de to kommunikationseksperter ikke enige.

Sune Bang er overbevist om, at medlemmerne af den kongelige familie forstår, hvor grænsen går.

- Jeg tror, kongehuset er meget bevidste om ikke at blive spændt for nogle vogne. Kongehuset klarer balancen meget professionelt. De fremstår hverken for fattige eller for ekstravagante. Jeg har ikke kendskab til, at de har misbrugt deres position eller udnytte en magtbeføjelse.

- De har en god, sund og dansk tilgang til deres ophøjede status, siger Sune Bang og understreger:

- Både økonomisk og følelsesmæssigt kan kongehuset betale sig. Det gør livet sjovere for alle os andre, og forretningsmæssigt er jeg ikke et sekund i tvivl om, at kongehuset kan betale sig.

Kresten Schultz Jørgensen er lidt mere kritisk til gaveregnen i den kongelige familie, og han peger på, at medlemmerne af den kongelige familie skal være ekstremt bevidste om, hvor grænsen går.

- Grænsen går, der hvor det ikke længere er en gave men der, hvor de indgår i en marketingplan. Der skal de sige nej tak. Jeg er ikke tilhænger af, at paven skal være mere ren end alle andre. Det er klart, at de nogen gange bliver misbrugt og siger ja til noget, de skulle have sagt nej til. Her gælder samme regler som for ministre: At de skal være hævet over virksomhederne marketingbudgetter.