Snakken gik i mange år: Kunne Frederik mon løfte arven fra sin mor, når han en dag skulle være konge?

Dronning Margrethe efterlod sig et stærkt ry og en historisk god opbakning til Kongehuset, men her godt to år efter tronskiftet, er der ingen tvivl om, at kong Frederik i dén grad har løftet opgaven.

Det mener lektor ved SDU og ekspert i royal branding, Jannek K. Sommer.

»Der er faktisk ikke noget, der ikke har fungeret. Kongehuset har haft succes med flere statsbesøg og en storpolitisk udfordring i Grønland, som skulle håndteres forsigtigt, men ikke noget som stoppede deres momentum.«

»Måske tværtimod. De sidste to års royale begivenheder er et imponerende resultat,” siger han.

Jannek K. Sommer påpeger, at kigger man på Kongehuset som brand, er Kongeparret lykkedes med at videreføre det, der fungerede godt, men samtidig sætte sit eget præg og forny sig på flere områder.

Kongefamilien på balkonen på Frederik VIII's palæ Amalienborg i anledning af Kongens 57 års fødselsdag tidligere i år.
Kongefamilien på balkonen på Frederik VIII's palæ Amalienborg i anledning af Kongens 57 års fødselsdag tidligere i år. Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

»Der har været stabilitet i kongehusets værditilbud. De er lykkedes med at fortsætte den linje som Dronning Margrethe har lagt, og kong Frederik har løftet opgaven rigtig godt,« siger lektoren.

Særligt på ét område bemærker han, at Kongen har sat sit præg. Han har trukket Kongehuset i en endnu mere folkelig retning.

»På den ene side er det gået godt med at opbygge et mere folkeligt brand for Kongehuset. Man annoncerede en modernisering og det har man også gjort på flere måder.«

Han påpeger Royal Run og Kongeparrets kulturpriser som eksempler, hvor Kongeparret kommer så tæt på danskerne, som man næsten kan komme som kongelig.

Kongeparret er lykkedes med at få Kongehuset til at være endnu mere folkeligt, end det var under dronning Margrethe, mener ekspert.
Kongeparret er lykkedes med at få Kongehuset til at være endnu mere folkeligt, end det var under dronning Margrethe, mener ekspert. Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

»Det er gode eksempler på, at der er overskud i Kongehusets kalender, de viser nærhed og er tæt på den danske befolkning. På nogle områder gør de det måske endnu bedre end dronning Margrethe gjorde,« siger Jannek K. Sommer.

Han henviser til, at Kongeparret i højere grad end dronning Margrethe laver aktiviteter tæt på og med folket, har en stor tilstedeværelse på sociale medier - og så er der børnene.

Kronprins Christian, prinsesse Isabella og tvillingerne prins Vincent og prinsesse Josephine er nemlig i stigende grad blevet en del af Kongeparrets aktiviteter udadtil, og det er også med til at gøre dem folkelige.

»Vi har set en mediekampagne udfolde sig omkring Kronprinsen og hans værnepligt – og det er lykkedes utrolig godt. Samtidig har Kongehuset markeret prinsesse Isabellas 18-års fødselsdag og set Frederik og Mary træde tydeligt frem som både et stærkt kongepar og som engagerede forældre,« siger han.