Lyt til artiklen

Da kronprinsesse Mary først skulle markere sig i Danmark, blev det med fuld glamour og stjernestøv.

Tilbage i 2005 var Kronprinsessen nemlig ofte at finde ved de store danske modeshow, da hun var protektor for Copenhagen International Fashion Fair (CIFF).

Men siden 2016 er det ikke meget, Kronprinsessen offentligt har vist sin interesse for den danske mode.

»Noget af det første, hun kastede sig over, var moden. Man blev vant til at se hende på forreste række ved de store show,« fortæller B.T.s royale korrespondent Jacob Heinel Jensen og fortsætter:

»Hun blev kendt som 'modeprinsessen', fordi det var der, man så hende. Hun havde også andre protektioner, men det var her, danskerne først rigtig stiftede bekendtskab med hendes sager. Det var også helt fint i starten. Hun skulle finde sine ben i Danmark, men som tiden gik, blev det klart, at hun måtte have nogle tungere opgaver.«

Derfor undrer det heller ikke Jacob Heinel Jensen, at man siden 2016 ikke rigtig har set Kronprinsessen ved diverse modeshow.

»Det var ikke længere nok at sidde på forreste række ved modeshows. Hun blev nødt til at få tungere interesser. Det ser vi jo i dag i form af Mary-Fonden, den grønne dagsorden, miljø og LGBT-rettigheder.«

Men ikke nok med at hendes rolle forandrede sig, så opstod der også et problem, i takt med at verden fik øjnene mere op for klimaet og dets udfordringer.

»Der kom det her clash mellem, at hun var en kronprinsesse, der gik enormt op i en grøn omstilling og den grønne dagsorden og bæredygtighed, og når det så stod klart, at modebranchen var en af de brancher, der udleder allermest af noget af det værste på planeten, så måtte hun vælge den grønne dagsorden.«

Kronprinsesse Mary har stadig to protektioner inden for mode, men det er noget, der passer godt til hendes profil.

»Hun har afviklet protektioner inden for moden, der ikke enten handler om unge, nye talenter eller bæredygtighed. Hun kan ikke længere være ambassadør for den store modebranche.«

Kronprinsesse Mary overværer Yde modeshow på Hotel d'Angleterre torsdag 29. januar 2015 i forbindelse med Copenhagen Fashion Week. Det er den danske designer Ole Yde, der står bag. (Foto: Simon Læssøe/Scanpix 2015)
Kronprinsesse Mary overværer Yde modeshow på Hotel d'Angleterre torsdag 29. januar 2015 i forbindelse med Copenhagen Fashion Week. Det er den danske designer Ole Yde, der står bag. (Foto: Simon Læssøe/Scanpix 2015) Foto: Simon Læssøe
Vis mere

Dermed ikke sagt, at vi aldrig nogensinde vil se Kronprinsessen ved et show, mener Jacob Heinel Jensen.

»Man skal aldrig sige aldrig. Hun har et netværk i branchen, og hun har været inde i varmen hos for eksempel Uffe Buchard, men der tror jeg ikke, vi kommer til at se hende dyrke mode så offentligt længere. Det passer simpelthen ikke til hendes profil.«

Og det er smart tænkt, at Kongehuset dropper at være til stede ved for eksempel Copenhagen Fashion Week.

»Det er rigtig god kommunikation. Kongehuset balancerer på en knivsæg, når det kommer til deres interesser. De kan altid blive beskyldt for at være dobbeltmoralske, og det er klart, at hvis du står til modeshow den ene dag og til arrangementer om, hvordan vi redder klimaet, den næste, så ser det bare ikke så heldigt ud. Kongehuset skal passe på med det. Så jeg tror, det er en klar strategi.«

Tidligere er Mary da også blevet kritiseret for sit forbrug af tøj, da en modeblog anslog, at hun brugte for godt og vel en million danske kroner om året på sin stil i 2019.

Her udtalte Mary til magasinet IN, at hun stadig arbejdede på at mindske sit forbrug.

»Jeg indrømmer, at mit forbrug af tøj er stort, hvilket hænger sammen med det liv, den rolle og det arbejde, jeg har. Men jeg kan gøre det bedre – og det arbejder jeg på,« lød det fra Kronprinsessen.

»Mary er mere påpasselig med sit forbrug af tøj. Hun er tidligere blevet kritiseret, efter nogle modeblogs havde talt hendes tøj sammen, hvor hun var nummer to på listen over de kongelige i Europa, der brugte flest penge på tøj. Kun slået af Meghan Markle. Og det harmonerer jo ikke så godt med en grøn profil,« forklarer Jacob Heinel Jensen og fortsætter:

»Og det har hun også haft behov for at italesætte, at hun arbejder på at skære ned for sit forbrug. Derfor vil vi med stor sandsynlighed nok også se hende i de samme kjoler ved forskellige arrangementer, fordi det er det budskab, hun gerne vil sende om sit forbrug.«