Torsdag fyldte grev Nikolai 26 år og delte i den anledning to sigende - og meget forskellige - videoer på sin instagram-profil.

Den første var en sød video af ham som barn, der leger med kong Frederik på Amalienborg. Den næste af ham og kæresten Benedikte Thoustrup på den røde løber til filmfestival i Venedig.

To videoer, der i al sin enkelthed siger meget om, hvorfor grev Nikolai i disse år har opnået en enormt stor popularitet - i Danmark såvel som i udlandet.

Med sine godt 180.000 følgere på instagram og en status som både kongelig men også model og influencer, har grev Nikolai skabt sig et unikt brand.

Grev Nikolai og grev Felix sammen til prinsesse Isabellas fødselsdag i april.
Grev Nikolai og grev Felix sammen til prinsesse Isabellas fødselsdag i april. Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix
Vis mere

Ifølge royal brandingekspert og lektor ved SDU, Jannek K. Sommer, er der særligt tre ting, grev Nikolai gør virkelig godt.

»Det, som gør hans personlige brand stærkt, er, at han co-brander med Kongehuset,« siger han og uddyber:

»På den ene side er han som andre influencere og har tydelige kommercielle interesser, men samtidig er han, som en del af kongefamilien, en ikonisk berømthed i Danmark, og det får han blandet sammen på en særdeles effektiv måde,« forklarer Jannek K. Sommer.

Han uddyber at netop den ret unikke blanding gør, at han ikke virker lige så kommerciel som andre influencere.

»Det er formodentlig ikke noget, Kongehuset gør bevidst, men det er noget, han selv vælger at gøre, og det virker. Han får tonet det kommercielle aspekt ned ved at være en royal ’darling’.«

Grev Nikolai har en unik position som den eneste fra den kongelige familie, som har en instagramprofil i eget navn. Men han formår også at pleje sine følgere på klog vis, vurderer brandingeksperten.

»Han opererer på de sociale medier på en meget interaktiv måde. Han responderer direkte på mange af de kommentarer han får, og det gør ham jordnær og relaterbar.«

»Han er ikke bare folkelig - han er tilgængelig, og det gør en meget stor forskel, at man kan komme i kontakt med ham. Man kan sige, at selvom hans berømmelse lægger stor afstand til almindelige mennesker, rykker han ’ind i folks stuer’ ved at svare,« siger Jannek K. Sommer.

Prins Nikolai samlet med kongefamilien på Fredensborg Slot i forbindelse med dronning Margrethes 85-års fødselsdag tidligere på året. 
Prins Nikolai samlet med kongefamilien på Fredensborg Slot i forbindelse med dronning Margrethes 85-års fødselsdag tidligere på året.  Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix
Vis mere

Sidst men ikke mindst bruger grev Nikolai hyppigt et utroligt kraftfuldt værktøj. 

Han deler nemlig ofte tilbageblik af sin kongelige familie, som forleden hvor han delte en ode til sin afdøde farfar prins Henrik. Eller som torsdag, hvor han deler føromtalte video af sig selv som barn.

Og det virker.

»Når han aktivt bruger kongefamiliens historie, trækker han samtidig på dansk nationalidentitet – og det er noget mange mennesker er fælles om at være stolte over – og det skaber en masse positiv omtale. Nostalgi kan være en stærk kulturel faktor,« forklarer Jannek K. Sommer.

Han påpeger, at det lykkes grev Nikolai at få brandet sig som ikke bare influencer og kongelig - men også familiemenneske.

»Opslag med den her slags nostalgiske elementer fungerer som kollektive mindesmærker – vi bliver mindet om, at han er en del af en stor familie.«

»Det er noget, mange kan relatere til. På den måde kommer han til at personificere nogle af de grundlæggende værdier, vi har i Danmark: Kærlighed, familie og fællesskab,« lyder det fra brandingeksperten.