Lyt til artiklen

BBCs topchef, Tim Davie, har i dag givet en offentlig undskyldning til prinsesse Diana, prins Charles, prins William og prins Harry.

»Jeg vil gerne benytte lejligheden til offentligt at undskylde over for prinsen af Wales og til hertugerne af Cambridge og Sussex for den måde, prinsesse Diana blev bedraget på, og for den efterfølgende skade, det har forvoldt dem,« lyder det fra topchefen.

Sagen handler om den skandaleramte tidligere BBC-journalist Martin Bashir, der i 1995 lavede det måske mest sprængfarlige royale interview nogensinde. I det 54 minutter lange interview fortalte prinsesse Diana om alt fra bulimi, selvskade og prins Charles' affære med Camilla Parker Bowles.

Senere er det dog kommet frem, at Bashir brugte vilde metoder for at vinde Dianas tillid og dermed sikre sig interviewet. Han fandt blandt andet på, at prins Charles havde gjort deres barnepige gravid ved at vise en falsk kvittering fra en abortklinik.

»Hvis vi havde gjort vores arbejde ordentligt, ville prinsesse Diana have kendt til sandheden, mens hun levede. Vi svigtede hende, kongefamilien og vores seere,« siger Tim Davie.

Barnepigen, Tiggy Legge-Bourke, har nu også fået en undskyldning og får erstatning af tv-stationen.

Præcis hvor meget erstatningen lyder på, er ikke offentliggjort. The Times estimerer dog, at der er tale om i omegnen af 200.000 pund svarende til mere end 1,7 millioner danske kroner.

Prins William har før anklaget den anerkendte britiske tv-station for ikke at stille kritiske spørgsmål i forbindelse med Martin Bashirs arbejdsmetoder. Det anerkender BBC nu.

»Vi stillede ikke de rigtige spørgsmål, og vi fortryder, at vi ikke fik de rigtige fakta,« udtaler BBC-chefen til den kongelige familie.

Earl Spencer, prinsesse Dianas bror, er glad for undskyldningen, men han undrer sig stadig.

»Det er utroligt, at sagen endnu ikke er kommet til sigtelser af kriminel karakter,« lyder det fra Spencer.

Prinsesse Diana døde i en bilulykke i Paris for knap 25 år siden.