Han er regentparrets ældste barnebarn. Men når man ’kun’ rangerer på en 7. plads i tronfølgen, kommer prins Nikolai formentlig til at få et liv med en international erhvervskarriere. Og her bliver prinsen et hit, mener en brandingekspert.

Da prins Nikolai i går for 16 år siden blev født, stod hele Danmark på den anden ende. For ikke nok med at han var dronning Margrethe og prins Henriks første barnebarn, var den lille nye prins også det første barn af det dengang umådeligt populære prinsepar, Joachim og Alexandra.

Danskerne jublede, for endelig blev der født et barn i det danske kongehus.

Læs også:

Siden blev Nikolais forældre som bekendt skilt. Kronprins Frederik giftede sig med Mary, der lynhurtigt overtog den før så populære Alexandras plads i danskernes hjerte. Og fødte fire børn på godt fem år. Dermed røg prins Nikolai langt ned i tronfølgerækken. Og i danskernes bevidsthed.

I dag går den nu 16-årige prins i 1. G. på den prestigefyldte kostskole Herluftsholm sammen med mange af børnene fra eliten i det danske erhvervsliv. Og Nikolai skal nok lægge sig i selen med studierne, for ifølge Lars Hovbakke, historiker og ekspert i de europæiske kongehuse, så kan Joachim og Alexandras ældste søn ikke regne med at få apanage, som begge hans forældre får.

»Jeg vil tro, at han i høj grad vil komme til at skulle klare sig selv, fordi der efterhånden er så mange andre prinser og prinsesser i den generation. Derfor vil der ikke være så enormt mange opgaver til ham i kongehusregi,« siger Hovbakke.

Læs også:

ottemåneder

Kongehuseksperten peger også på, at Nikolai nok heller ikke vil gå militærvejen, som mange kongelige før ham har gjort.

»Jeg tror, Nikolai vil gå efter en international karriere. Umiddelbart noget med sprog, økonomi og internationale forhold,« mener Lars Hovbakke.

Hvis det viser sig, at Lars Hovbakke får ret, så vil de danske virksomheder med international rækkevide formenligt komme til at slås om at hyre den danske prins.

»Det vil betyde en verden til forskel for den virksomhed, han bliver ansat i, fordi vi i Danmark har været meget dårlige til at udnytte, at de kongelige ikke bare var særlige. Men de var også dygtige,« siger Kresten Schultz Jørgensen, brandingekspert og direktør i kommunikationsvirksomheden Lead Agency.

Han spår også, at flertallet af regentparrets børnebørn vil markere sig i erhvervslivet i stedet for i de kongelige gemakker.

»Næste generation kommer til at skabe et helt nyt kongeligt brand med en erhvervskarriere, hvor de ikke bare er til pynt, for det kræver den moderne verden. Og det at drengen ikke kommer til at modtage apanage, vil være en kæmpe hjælp til ham. For det er måske det incitament, vi har manglet før,« siger Kresten Schultz Jørgensen og tilføjer:

»Det kan blive rigtig, rigtig godt, hvis han har det lange blik på fra starten. Og virksomhederne ser det«.