Lyt til artiklen

Vil du lytte til artiklen?

Køb et Digital Plus-abonnement og lyt med det samme.

Vil du lytte til artiklen?

Køb et Digital Plus-abonnement og lyt med det samme.

Cecilie Haugaard har et forslag. En mærkesag.

For hvad kan man gøre – ikke mindst som model og influencer – for at hjælpe folk til at tro på dem selv og ikke slå dem selv i hovedet med, at de ikke ligner de glatte og slanke overmennesker, man ser i reklamerne og på nettet?

Cecilie Haugaard selv er holdt op med at redigere sine sponsorerede opslag på Instagram.

Og faktisk synes hun også, at staten burde blande sig.

B.T. mødte Cecilie Haugaard til Røde Kors' årlige ambassadørmøde på Roskilde Festival fredag.
B.T. mødte Cecilie Haugaard til Røde Kors' årlige ambassadørmøde på Roskilde Festival fredag.
Vis mere

»Jeg synes, det burde være en lov, at man lige skrev 'redigeret' på kommercielle samarbejder, for det ville hjælpe os alle sammen,« fortæller hun, da B.T. møder hende på årets Roskilde Festival.

Forslaget er inspireret af ændringen i den norske markedsføringslovgivning for et år siden.

Her blev det påkrævet af norske influencere, at de på deres sponsorerede opslag anfører, når billederne er redigerede.

»Det vil også gøre, tror jeg, at folk får lyst til ikke at redigere så meget, når de laver kommercielle samarbejder, for man har ikke lyst til, at der står 'redigeret',« forklarer Cecilie Hougaard.

Model og TV-vært Cecilie Haugaard er model, influencer under navnet cillemouse og tidligere tv-vært. Desuden er hun gift med musikeren Christopher.
Model og TV-vært Cecilie Haugaard er model, influencer under navnet cillemouse og tidligere tv-vært. Desuden er hun gift med musikeren Christopher. Foto: Ida Marie Odgaard
Vis mere

Derefter håber hun, at gennemsigtigheden omkring billedredigering ville sprede sig videre ud i samfundet.

Men i første omgang er det vigtigt ikke at give et forkert billede af, hvad man kan købe sig til.

»Nu er jeg selv ansigt for Lancome, og hvis jeg ligger noget op med Lancome, og jeg har været inde og lige rette nogle smilerynker ud omkring øjnene eller gøre min hud pænere, så må de ikke misforstå, at det er cremen, der gør det,« eksemplificerer Cecilie Haugaard.

»Så nu gør jeg ikke det – altså, jeg redigerer lys, men jeg redigerer ikke andet.«

For selvværd er en mærkesag for Cecilie Haugaard.

Og hun håber, at en sådan lovændring kan være med til at give andre et mere realistisk billede af, hvordan vi går rundt og ser ud -–så de ved, at de ikke er forkerte.

Som model og influencer på Instagram er du vel også en del af problemet?

»Jeg kan godt forstå, hvis folk siger, at fordi jeg lever som model, så er det let for mig at sige, man skal lade være med at redigere billeder og bare hvile i sig selv,« indrømmer Cecilie Haugaard.

»Men det er lidt min pointe, at alt er relativt, for det er næsten fuldstændigt ligegyldigt, hvordan du ser ud, så vil du altid have nogle usikkerheder, om det så er udseende eller personlighed eller noget tredje.«

Cecilie Haugaard er model, tidligere tv-vært og influencer under navnet cillemouse med mere end en kvart million følgere på Instagram. Desuden er hun gift med musikeren Christopher.
Cecilie Haugaard er model, tidligere tv-vært og influencer under navnet cillemouse med mere end en kvart million følgere på Instagram. Desuden er hun gift med musikeren Christopher. Foto: Niels Ahlmann Olesen
Vis mere

Cecilie Haugaard har da også sine egne usikkerheder.

»Jeg har et meget stærkere selvværd, end jeg har selvtillid. Så for mit vedkommende har det været meget med troen på, hvad jeg kan,« indrømmer den 31-årige model.

Eksempelvis har hun en kandidatgrad fra CBS, så her står der sort på hvidt, at hun ved en ting eller to om psykologi.

Men de »usikre veje«, hun har valgt at gå som model og influencer, er langt sværere.

»Jeg kan hurtigt få tanken: Hvad er min berettigelse i det? Hvad kan jeg hjælpe med? Er der ikke nogen, der er klogere eller dygtigere end mig til det? Så sammenligner jeg måske mig selv med nogen, jeg synes er vanvittigt dygtige og kommer til at underminere min egne succeser.«

For det kan være angstprovokerende, når man når ud til så mange mennesker, som Cecilie Haugaard gør.

»Det kan godt begrænse mig i overhovedet at gøre noget, og det er jo ærgerligt, i stedet for bare at tro på mig selv og tænke, at det bliver godt – for det kan godt være, det ikke går vanvittigt godt, men så lærer jeg også noget af det.«

Andre læser også