En låst dør er, hvad rejselystne danskere kan forvente at møde, hvis de tager turen til Vallensbæk for at købe en rejse hos nystartede Ving Tours

’Brug klokken eller ring 70 20 07 25’, står der under logoet på glasdøren, der som det eneste afslører, at den grå industribygning også huser et rejsebureau.

BT ringer på og bliver mødt af en mand, der præsenterer sig som Kim Hansen. Vi beder om at tale med Ving Tours’ adm. direktør, Tom Hansen, men får besked om, at vi skal ringe og lave en aftale. Så smækker døren til Fort Knox i igen.

Den besynderlige modtagelse kommer i kølvandet af en artikel på rejsenyhedsportalen Check-in.dk. I artiklen stilles der blandt andet spørgsmålstegn ved, om Ving Tours overhovedet har et call-center med ’dygtige, eventyrlystne medarbejdere, som alle er kvalificerede til at give dig den bedste service’, som der står på hjemmesiden.

Samme person tager telefonerne

Ringer man til hovednummeret, bliver man mødt af skuespilleren Robert Hansens båndede stemme. Den oplyser om muligheden for at taste sig videre til medarbejdere i fire forskellige afdelinger. Men det er en og samme person, der svarer telefonen i alle afdelingerne – nemlig Tom Hansen.

Da BT står foran Ving Tours’ hoveddør og ringer til de forskellige afdelinger for at få hul igennem til Tom Hansen, får vi besked om at kontakte PR-afdelingen på mail. Nu er det dog ikke længere direktøren selv, der tager telefonen, men Morten Jensen og derefter Anders - som nægter at oplyse sit efternavn. Ingen af dem vil sige, hvor mange kollegaer de har inde bag murene, og de kan heller ikke fortælle os, hvem der er ansvarlig for den såkaldte PR-afdeling. Vi kan i det hele taget ikke få svar på vores spørgsmål, for direktøren er slet ikke i bygningen, får vi at vide. Tom Hansen vendte aldrig tilbage på BTs henvendelse.