Danskerne er vilde efter at hoppe i liften på de høje bjerge og suse ned af løjperne.

De seneste seks uger har rejseselskabet Sunweb solgt godt 20 procent flere skirejser end samme periode sidste år.

Jan Lockhart, der er landechef hos Sunweb, oplyser, at det er rekordhøjt på den her tid af året. 

Han tror, at klimaforandringerne har en betydning for stigningen i salget.

Her ses, hvordan turister på et fransk skisportssted sidste år manglede sne.
Her ses, hvordan turister på et fransk skisportssted sidste år manglede sne. Fabrice Coffrini/AFP/Ritzau Scanpix

»Jeg tror, at denne store og tidlige interesse for skiferier skyldes de uheldige oplevelser med manglen på sne flere steder de seneste år,« siger Jan Lockhart og fortsætter:

»Når vi kommer under 1.800 meters højde mindsker det risikoen for sne, og det vil folk gerne undgå. Derfor ligger langt de fleste af vores destinationer over 1.800 meters højde med høj sandsynlighed for sne.«

Han oplyser, at især de unge på mellem 20 og 29 år booker skirejser i god tid. 

»Vi oplever generelt, at Generation Z er dygtige til at planlægge deres ferier. De er født i en digital verden og ved, hvordan de laver deres research,« siger Jan Lockhart og tilføjer:

»Derfor ved de også, at det er vigtigt at finde de højeste bjerge, så sneen er så godt som en garanti og ikke bare en bonus på skiferien.«

Også TUI Rejser kan fortælle, at der i år er sket en stigning i solgte skirejser.

»Når jeg kigger på salget af rejser til populære skidestinationer som Østrig og Frankrig denne vinter, så ser vi en positiv udvikling sammenlignet med sidste år,« siger Mikkel Hansen, der er kommunikationschef hos TUI Rejser.

Thomas Castberg giver sit - måske overraskende - syn på bake-off-koncepter i danske supermarkeder i B.T.s Spar Kassen. Derudover reagerer B.T.s madekspert på historie om en speciel måde at tilberede jomfruhummer. Og så kommer han med en meget nem lille efterårsopskrift.

Lyt hos Apple Podcast, Spotify eller ved at klikke play herunder.