- Når vi siger, at vi flyver til tiden, så mener vi det faktisk.

Sådan har sloganet i flere år lydt fra Europas og verdens mest punktlige flyselskab SAS. SAS har i flere år har bygget hele sit image op på at være bedre end de andre flyselskaber til at lande til tiden. Men siden nytår har SAS' punktlighed været i frit fald.

Det viser nye tal fra det amerikanske analysefirma Flightstats, der hver måned måler på, hvor gode flyselskaber over hele verden er til at ankomme til tiden.

I juni ankom kun 85,3 pct. af SAS' fly til tiden. At være fremme til tiden defineres som, hvis flyet ankommer til sin gate inden for 15 minutter efter det planlagte tidspunkt. Det skriver Check.in.dk.

Resultaterne sender SAS helt ned på en 25. plads på listen over Europas mest punktlige flyselskaber i juni.

Det er noget langsommere end normalt og de største nordiske konkurrenter. Flyselskaber som Norwegian og Finnair havde i juni en punktlighedstal på henholdsvis 90,77 og 90,34 pct.

Også marts og april så skidt ud for SAS. I marts i år ankom kun 79,25 pct. af alle SAS-flyvninger til tiden. Året før var det 88,80 pct. i samme måned. I april landede kun 84,08 pct. til tiden, hvilket sendte SAS helt ned på en 37. plads på listen over Europas mest punktlige flyselskaber i april.

SAS har fra 2009 til 2011 været kendt som Europas og et af verdens mest punktlige flyselskaber. Når det nu går den forkerte vej, så er det noget, der ærgrer SAS.

- Juni-resultatet er ikke på det niveau, som SAS tidligere har været eller ønsker at være. Det er der ingen tvivl om, siger Knut-Morten Johansen, informationschef i SAS, til Check.in.dk.

- Nu har vi haft et par måneder, hvor vi definitivt ikke er tilfredse med niveauet, hvilket vi beklager, da vore passagerer forventer, at vi følger tidtabellen.

Ifølge SAS er der ikke en entydig årsag til forsinkelserne, men bl.a. SAS' nye check in-system har drillet lidt og kan have påvirket det flyvende personales lovbefalede hviletidsregler, hvilket har skabt nye forsinkelser.

Informationschef i SAS lover, at der arbejdes hård på at nedbringe årsagerne til den forringede punktlighed.


Her er de mest punktlige flyselskaber

1: Binter Canarias 99.41%
2 : Malmo Aviation 95.56%
3: KLM Cityhopper 93.60%
4 : NAYSA 92.20%
5 : BA CityFlyer 90.92%
6 : Norwegian Air Shuttle 90.77%
7 : Finnair 90.34%
8 : Tyrolean Airways 90.27%
9 : Widerøe's 90.06%
10: Blue1 89.73%

Andre flyselskaber
11. KLM 89,7 %
17: EasyJet 87,2 %
25: SAS 85,3 %
49: British Airways 65,98 %


SAS' tider

Antal flyvninger i juni: 20.309
Så mange fly ankom til tiden: 85,3 pct.
For sent (15-29 min.) 8,79 pct.
Meget for sent (30-44 min) 3,05 pct.
Ekstremt for sent ( 45 ) 2,85 pct.
Aflyst: 1,08 pct.

Kilde: Flightstats