Jeanett Rugaard og hendes families fly var forsinket 10 timer og 38 minutter, men Norwegian afviste blankt deres krav om kompensation. Familien Rugaard fik hjælp af FlyHjælp og vandt.

De var stået op kl. 5.30 og kørt i bil fra Danmark til Hamborg, hvorfra de skulle flyve til Madrid om formiddagen.

Men over sms fik de besked fra flyselskabet Norwegian om, at deres fly var forsinket. Først en time. Så en time mere. Sådan fortsatte det indtil ved 21-tiden om aftenen, hvor de endelig steg om bord på flyet. I mellemtiden måtte de ikke forlade lufthavnen.

Ved boarding-skranken lå der en stak papirer med oplysninger om kunders rettigheder til kompensation ved flyforsinkelser. Sådan et papir stak Jeanett Rugaard i tasken. Da ferien var forbi, valgte hun at skrive til Norwegian med krav om kompensation for forsinkelsen.

Men Norwegian afviste blankt. I brevet, som BT Rejser er i besiddelse af, står der, at vejrradaren var defekt og skulle udskiftes, og at dette var forårsaget af ’ekstraordinære omstændigheder’.

»Jeg synes ikke, det var rimeligt, de afviste vores krav. Vi magtede ikke selv at slås med dem, så derfor henvendte vi os til FlyHjælp, som tog sagen,« siger Jeanett Rugaard.

Norwegian afviste først FlyHjælps krav om kompensation på vegne af passagerne, men da FlyHjælp truede med at bringe sagen for retten, valgte Norwegian at betale. Der gik tæt på et år, før sagen blev afgjort til familien Rugaards fordel. De fik 400 euro hver, hvilket svarer til omtrent 14.900 kroner i alt. Heraf skulle de betale 25 pct. til FlyHjælp.

»Jeg synes, forsinkelsen ødelagde meget af vores ferie. Mest fordi, vi var så trætte, da vi ankom, og det ødelagde hele næste dag,« siger Jeanett Rugaard.

Familien havde planlagt at tage en ekstra overnatning i den hyggelige by Cordoba på vej til deres feriested i Malaga, men den tur blev ødelagt, fordi de først var fremme kl. 5.30 – 24 timer efter de var kørt hjemmefra.

Vil du flyve med Norwegian igen efter den oplevelse?

»Ja, det tror jeg. Alle de andre selskaber afviser jo også kravene, så det er nok det samme. Desuden har jeg fløjet med Norwegian to gange før, og det gik godt,« siger Jeanett Rugaard.

Som rejsende er det en fordel at gemme alle rejsedokumenter såsom rejseplan, billetter og boardingkort. Det er ikke sikkert, alt skal bruges i sagen, men det kan være, det gør sagen nemmere.

Se i skemaet, hvor meget du kan være berettiget til:

Kilde: FlyHjælp
Kilde: FlyHjælp
Vis mere