’Skynd dig, kun tre sæder tilbage!’

Hvis du er stødt på denne eller lignende sætninger på internettet i din jagt på flyrejser og hotel, er det formentlig langt fra en tilfældighed.

Et nyt studie fra University College London viser, ifølge det engelske medie Daily Mail, at rejsehjemmesider bruger psykologiske tricks i forsøget på at øge omsætningen af for eksempel flyrejser, dyre hotelovernatninger og forsikringer.

Forbrugerne bliver bombarderet med information om, at de skal handle hurtigt, hvis de skal sikre sig et produkt. ’12 andre personer kigger på det her’, ’40 andre personer har allerede booket det her’ eller ’skynd dig, kun ni sæder tilbage’ er eksempler på, hvordan hjemmesiderne lokker kunderne til hurtige køb.

Beskeder som disse leder ifølge studiet frem til et øget antal bookinger og større omsætning, ligesom du kan risikere at købe et dyrere produkt, end hvis du booker direkte hos hotellet eller flyselskabet.

I studiet indgik 1.251 frivillige, som hver især fik registeret deres reaktioner over for gode tilbud på blandt andet fly og hoteller.

Antallet af bookinger steg med 9,4 procent, når forbrugerne så beskeden ’12 andre personer kigger på det her’. Beskeden ’skynd dig, kun tre sæder tilbage’ resulterede i en stigning på 4,7 procent, i forhold til hvis der slet ingen besked blev givet.

Studiet viser også, at antallet af bookinger var 8,9 procent lavere, når priserne ikke havde et tilhørende ’20 procents discount’-skilt.

Anmeldelser af diverse bookingsider og tilhørende rejsetilbud viser sig også at have en mærkbar effekt. En gennemsnitlig score på 9,5 ud af 10 fra mere end 2.000 anmeldere ledte til en stigning på hele 36,3 procent i antallet af bookinger – i forhold til slet ingen anmeldelser.

Den førende person bag studiet fra University College London, dr. Joe Gladstone, forstår, at folk kan blive lokket, men at man samtidig skal passe på ikke at blive snydt.

»Vores hjerner har udviklet sig til at reagere på den her måde af gode grunde: at kopiere flertallet hjælper os med at tage hurtige beslutninger og kan være en fornuftig ting at gøre, hvis vi ikke har tid til at tage en uafhængig beslutning under pres,« siger han ifølge Daily Mail.

»Men de her måder at tænke på kan nogle gange lede os på afveje – eller tillade os at blive ledt på afveje. Forbrugerne bombarderes med denne slags marketing-taktik, hver gang vi er på internettet, og studiet viser tydeligt, at det virker. Når vi er i tvivl, følger vi simpelthen personen foran os, selv om det ikke er en god handel,« siger Joe Gladstone.